fredag 27 juli 2012

Vägg-kakling

I dag började jag dagen med att spendera fyra timmar på Källbybadet och njuta av den sista utlovade soliga dagen för några dagar framåt. Det blev många dopp i det nästan FÖR varma vattnet, och lite uppladdning inför dag fyra av toalett-renoveringens totalt sex dagar. Jag visste långt innan att den här dagen skulle bli den mest intensiva, och jag såg inte direkt fram emot den. Några orosmoment fanns dessutom kring hur jag skulle kapa kakelplattorna kring el-genomföringarna, tallriksventilen och rören på toaletten. När det gäller både hall- och toalettgolvet har plattorna varit stenhårda. Alltså inte ens stenhårda utan bortom stenhårda. Borr som brukar klara den hårdaste sextiotalsbetongen har fått kapitulera under golvplattorna. Plattorna har dessutom varit enormt svåra att kapa i kakelskäraren, trots att den är helt ny, och att såga i plattorna har varit väldigt påfrestande. 


Jag hade gjort en del research inför kaklingen av toaletten... att renovera är inte bara att starta, utan det kräver mycket förberedelse, planering och tillägnande av teoretiska kunskaper... här har man nog en liten fördel som lärare. Jag läste på diverse forum om att det "bara är att knipsa lite med hovtången" för att ta upp hål för t.ex. elgenomföringar i kakelplattor. "Jaha", tänkte jag. "Lycka till"... efter golvläggningen var jag inte särskilt optimistisk. Nu visade det sig att de här vita 15x15-plattorna från Bauhaus som skulle upp på toalettväggarna inte direkt var lika hårda som golvplattorna - snarare mjuka och så sköra att det hela nästan blev svårt på andra hållet - de sprack för ingenting. Tänk det finaste finporslinet din gamla farmor har/hade högst upp i köksskåpet, det som man absolut inte får/fick röra och som aldrig använd(e)s, inte ens på finkalas, för att det är/var så fint - ungefär så var de här kakelplattorna. Otroligt sköra. Well, för 59 kronor kvadratmetern kan man ha råd att ha sönder några plattor på vägen.

Idag har jag bestämt mig för att göra bloggen lite instruktions-aktig... så här kommer en beskrivning om hur man kaklar. Jag tycker att alla borde testa att kakla någonting någon gång i livet. Det är inte svårt att få det hela snyggt och resulterar oftast i en praktisk yta. Oavsett om ni väljer att kakla lite i ert kök eller på en möbel eller fönsterbräda, så kommer ni att vara en trevlig erfarenhet rikare.

Man blandar fix (helst med borrmaskin och en sån där stor visp man kan köpa till) och låter det vila i tio minuter... det krävs mycket mer pulver i förhållande till vatten än vad man tror. Jag har använt "Superfix" från Bauhaus - betydligt dyrare per påse än det andra fixet i sortimentet, men en snabb beräkning jag gjorde i butiken visade att det är så drygt att det ändå lönar sig i längden... dessutom slapp jag bära upp femtio kilo fix till lägenheten och klarade mig med trettio. Fixet påföres med tandspackel på ytan man ska kakla. Eventuellt bör man köra primer på ytan först, för bättre vidhäftning. För våtrum gäller helt egna spelregler som jag inte tänker ta upp här. Man ska inte dra på mer fix än man kan använda på femton minuter, och fixet i hinken ska helst användas inom två timmar.

Man måste se till att fixet hamnar under hela kakelplattan när man sätter den, och det gör man lättast genom att sätta plattan lite fel och sen skjuta in den på rätt plats, under lagom tryck. Kakelkryss i alla hörn underlättar sättningen och att det blir rakt och fint. Tyvärr fick jag slut på kakelkryss ganska omgående idag, vilket blev lite av ett orosmoment.

Stolt över mina finknipsade plattor vid rörfästena. När man ska paja plattor för att kakla runt något kan man göra på en rad olika sätt - man kan använda vanlig hovtång, kakelsåg eller kakelskärare. Ibland gör man ett enkelt hål, och ibland väljer man att dela upp hela plattan i olika stora rutor och sätta dem bredvid varandra.

Det underlättar att ganska direkt efter sättningen skrapa bort överblivet fix från fogarna. Om det är för mycket fix kvar så fäster inte fogen sen. Fixet är skitdrygt att ta bort när det stelnat. Jag har ett underbart gammalt stämjärn jag köpt på loppis som funkar utmärkt för ändamålet.

Man måste mäta jättemycket. Hela tiden. Med både vattenpass och tumstock. Det är betydligt lättare sagt än gjort. Det hela ska dessutom stämma med de andra plattorna i närheten, mot de andra väggarna och deras plattor och i höjd ut från väggen.


Tre väggar färdiga. Tidsplanen sprack tyvärr och jag har den fjärde väggen kvar att kakla (plus plattan där röret till toaletten kommer ut)... klockan började bli nio och jag tror att grannen undertill nog uppskattade att slippa skrapljud i sina väggar efter den tiden såhär på fredagkvällen. Hörnen ska fogas med silikon, så de überfula skarvarna där kommer inte att synas sen. Jag gjorde ett stort fel ikväll (glömde att matcha skarvarna på bakre väggen med de på den högra väggen) vilket gjorde att jag fick sätta om några plattor. Självkritiska jag tycker att allting ser ut som Villa Villekulla, nu när jag inte använt kakelkryss, och dessutom försökt att kompensera för mitt fel, men det är värst där toaletten ska stå och ändå dölja det hela, och nu när jag tittar igen ser det ganska bra ut. Jag som är van att göra saker med millimetersperfektion är lite dålig på att hantera några centimeters diskrepans hit och dit.

Jag som hade tänkt hinna foga toaletten imorgon och dessutom ta en tur till Ikea, favoritloppiset och Bauhaus får nog tänka om lite och skjuta på fogningen en dag. Ska nog vara nöjd om kaklingen är klar imorgon kväll, istället.

Oj, vilket långt inlägg det blev. Man blir lätt lite poetisk och "ett med kaklet" efter några timmar, när man lärt känna det, och det är inte alls svårt att förstå var Ernst får allting från när han flummar runt i "Sommar med Ernst" på TV4.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar