torsdag 19 juli 2012

En sån där "knyta ihop säcken"-dag

Knyta ihop säcken #1 - sätta fast alla lister i Adams rum. Jag valde att ha kvar de gamla listerna i rummet, trots att de är urkassa Ikea-lister (Tundra) som de förra ägarna kämpat dit med skumma clips, med uselt resultat som följd. Nu gjorde jag en lite djärv grej och förverkligade en gammal dröm - jag limmade fast listerna på väggen med sättlim... har aldrig hört någon annan göra det förr och har aldrig hört någon rekommendera det heller, men det blev kanonbra. Förutom att väggarna är lite ojämna, och springan mellan vägg och list eventuellt skulle må bra av en latexfog på vissa ställen så funkade det här mycket föredömligt (hade jag spikat hade det ju fortfarande behövts lite fog). Tyvärr har de förra ägarna köpt en bit list för lite (!) men jag ska köra till Svågertorp imorgon och kan köpa en när jag ändå är i krokarna. Nåja, det sparade lite tid och några hundralappar att använda de gamla listerna istället. Vi (jag) har ju dessutom bestämt oss för att inte renovera Adams rum nämnvärt inom snar framtid, och det här krävde en minimal insats.


Knyta ihop säcken #2 - lister i sovrummet. Jag limmade inte bara Adams lister idag, utan även hörnlister vid fönstersmygen i sovrummet (hade satt väven lite fult där). Jag provade även ut de gamla golvlisterna. Det är väldigt orättvist att renovera - man gör skittungt arbete, slänger skräp, river saker, skrapar, spacklar, bankar... men det som syns, det är när de snygga, vita listerna kommer på plats och sen inredningen... det som är roligast och lättast.

Än återstår några fler "knyta ihop säcken"-projekt, t.ex. att dra kablar till vår monster-switch samt till tv-uttag och sen har jag fortfarande inte fogat hallgolvet... Imorgon blir det en tur till Bauhaus med världens längsta inköpslista i ryggsäcken... främst lister av allehanda slag ska inhandlas, och förhoppningsvis kommer allting på plats under helgen.

2 kommentarer:

  1. Vit Acrylfog i tub, oslagbart hjälpmedel för hantverkare alla kategorier! Ett universalmedel för att få fram den rätta finishen på alla jobb!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Hade en halv tub över hemma, och mamma köpte två till på Flügger igår. Man känner sig lite som Joe Labero, fast som en hantverkare samtidigt - och trollar bort alla dåligheter.

    SvaraRadera