lördag 21 juli 2012

Loppislördag

Idag var det dags för det årliga loppiset i Janstorp. När vi (min mamma och hennes bridgekompis Kerstin och jag) kom dit ca kvart i ett ringlade kön sig redan lång utanför grindarna. Klockan ett var det insläpp och en enorm trängsel uppstod i folkmassan som bestod av spännvidden: män med ölmage, foppatofflor och vargtröja, lokala bönder som diskuterade årets skörd, grisfarmning och de senaste nyheterna från Ystad Allehanda och så hipster-föräldrar med velour-barnvagn och ironiskt klippt lugg.

Nåja. Janstorps loppis är en cirkus av sällan skådat slag och det har nästan blivit lite för stort för sitt eget bästa. Det var så _enormt_ mycket folk, men å andra sidan var det av den anledningen jag också tvingade mig själv att skippa vissa delar av loppiset, t.ex. böcker, blomkrukor, kläder och porslin/prydnad. När jag flyttat saker från Norbergsgatan till Klostergården har jag blivit lite avskräckt av min kollektion av onödiga köksprylar, och därför var det inte så svårt att hålla sig borta från just den avdelningen. Det är ändå oftast mycket roligare i "gubbhörnan" där det finns elektronik och maskiner/verktyg/övrigt och vid möblerna.

Janstorps loppis är uppbyggt på det sättet att mellan klockan ett och två är det allmänt kaos där alla tittar på alla prylar och kan lägga bud, men inte köpa något. Ungefär vid fem i två är ångesten ganska stor, luften laddad och stämningen tryckt. Klockan två börjar försäljningen och då gäller det att kunna dela sig själv i tio och på en och samma gång köpa alla de saker man bjudit på (innan någon annan hipster kommer och snor åt sig dem) eller de saker man verkligen vill ha. I år lyckades jag bra med köpen och lyckades kamma hem två lampor, en pall och en ryggsäck inom loppet av fem minuter - saker jag verkligen ville ha. Det jag missade blev ett par snygga Ecco-sandaler och en hallmöbel.

Det finns en roligare och mer avslappnad fas i Janstorps-loppiset än kaoset runt klockan två, och det är när det vid ca halv tre-tre-tiden når stadiet "nu säljer vi allt som finns kvar för nästan vad som helst, annars hamnar det på soptippen i Ystad". Och det är då man kan göra de riktigt bra fynden. Jag orkar inte riktigt tänka på hur många femtiotalsmöbler som inte blev sålda idag. Visst hade de flesta lite repor, men med lite sandpapper och teak-olja kan man fixa det mesta. Vissa av möblerna hade kunnat säljas på blocket för runt tusenlappen, kanske mer i någon flashig butik, men nu var det inte en enda person som ens bjöd en tia för dem.

Jag önskar verkligen att jag hade en bättre kamera, en snyggare lägenhet och var bättre på att ta foton - de flesta fotona nedan gör inte alls möblerna rättvisa. Tråkigt, om man ska vara en "bra" bloggare ska man ju ha bra foton... eller skriva bra texter...

Jag är hursomhelst extremt nöjd med dagens inköp:




Skrivbord i teak - tjugo kronor

Lampa - femtio kronor


Pall. Det blev lite auktion på den så den blev lite dyrare än det andra, men den är gryyyymt snygg i hallen! 
Köksbord - tjugo kronor. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker att det är snyggt eller fult. Det lutar nog tyvärr åt det sistnämnda. Oavsett kan vi ha det så länge, tills/om vi hittar något bättre.

En enormt bra fynd-dag, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar