tisdag 24 juli 2012

Idag har i princip alla pågående projekt blivit avslutade. Kvar är projekten: "Dörrar som går att stänga", "Korrigering av ledsen skohylla", "Hämta de måttbeställda glasen hos glasmästaren och  fixa dem på plats" samt "Uppsättning av gipsskiva i garderoben". Nu kanske ni tycker att det låter som många kvarstående projekt, men faktum är att de flesta redan är en ganska god bit på vägen, och kanske kräver en halvtimmes arbete var till. Nedan finns lite bilder på dagens eskapader.


Sista listen på plats och nu blir det inte mer med att mecka med fler golvlister på ett bra tag. Skruvarna jag fick till listen (en sk. nivålist från Bauhaus) var för  långa, vilket resulterade i att golvet reste sig när jag försökte skruva i dem. Jag fick åka och köpa några nya skruvar på Beijer bygg... fast de hade inga i svart så det fick bli mässingsskruvar istället.



Mitt livs första egenkopplade nätverksuttag. Fungerade på första försöket! Min bror var snäll och lånade ut sin Krone-tång till mig, så det underlättade ju minst sagt. Nu har Adam ett alldeles eget nätverksuttag i sitt rum, och jag lite mer kunskap och självförtroende när det gäller nätverk.
Vår gigantiska och blytunga säng (i massiv ek) har flyttat in i sovrummet och i natt sover jag i vårt riktiga sovrum för första gången, och inte i vardagsrummet. Min mamma har gnidit in både sängen och stolen med möbel-polish, och de riktigt blänker. Imorgon kommer det förhoppningsvis upp lite gardiner och kanske sängbord i sovrummet... just nu ser det ju nästan mer ut som en sal på valfri vårdinrättning än ett sovrum. Det mesta i "lull-lull"-väg får tyvärr vänta på sig en stund till, eftersom majoriteten av det finns i min gamla lägenhet för att få den att se blingig ut, däribland tavlor, ljusstakar och några möbler till.
 
Hallen inredd med spegel samt hatt- och skohyllor. Spegeln är ett impulsköp från loppis. Tråkigt nog får Ikeas serie "Tjusig" (dock Moddad by Jenny) stå för underhållningen när det gäller klädförvaring i hallen. Ganska ooriginellt, men det var den bästa lösningen (snyggast, billigast, mest praktiskt) jag kunde komma på just nu - dessutom gick det precis in två hyllor och två skohyllor på bredden på vår 158 cm breda vägg. Om vi vill byta ut det hela om något år är det ju inte direkt en omöjlighet, men just nu känns det ypperligt att bara ha ett ställe att ställa sina skor på när man kommer hem.






Jag "flexade" ut lite tidigt från renoveringen idag (ca klockan fem). Efter gårdagens slitsamma fjortontimmarspass kändes det nödvändigt. Jag begav mig till Källbybadet och tog några mycket välgörande dopp i den svalkande poolen. Det ironiska var att jag hamnade bredvid ett par som satt och ältade i två timmar över en renovering i sitt hus. Det är inte bara jag som kämpar, verkar det som, och det hela gav mig lite perspektiv.



Det här var definitivt en av anledningarna som gjorde att vi (jag) inte helt uteslöt Klostergården som bostadsområde - det här är Lunds stads enda utomhusbad (!)... och dessutom ca hundra meter fågelvägen från vår lägenhet. Kolla även in åkern och skånelängan i bakgrunden - skånsk sommar när den är som bäst, och dessutom på promenadavstånd från Klostergården.


Mens sana in corpore sano





2 kommentarer:

  1. Lugnt och metodiskt!
    Det blir ju bättre o bättre dag för dag...
    Och segling på torsdag!

    SvaraRadera
  2. Bättre och bättre dag för dag, ja, det hoppas jag.

    Ska bli härligt med en segeltur och koppla bort renoverings-hjärnan en stund.

    SvaraRadera