onsdag 25 juli 2012

Äntligen nytt projekt: Rivning av gäst-toaletten

Eftersom projekt Hall och Sovrum nu är mer eller mindre helt färdiga så har jag bestämt mig för att börja med projekt Gäst-toalett... planen för den här sommaren var att hinna färdigt med de här tre projekten innan semestern är slut den sjätte augusti, och just nu ser det hela mycket lovande ut. 



Mäklarens bild på gästtoaletten - ser betydligt fräschare ut än i verkligheten.



Nu kör vi! Full fart!




Fick slå det hårdaste jag kunde trettio gånger på den första plattan för att få ett bra hål, sen gick det fort efter det.

Toalett i köket... ja, varför inte?!

Färdigt. Allting bortknackat, all mystisk doft bortskurad och väggar och golv  strukna med primer. Cirka tre timmar tog det hela allt som allt. Imorgon blir det klinkerläggning på golvet.


Jag hann även med en liten eftermiddagstur till Billebjer - mitt absoluta favoritställe i Lunds närområde. Tog två dopp i det ganska kalla vattnet och uppdaterade solbrännan från Kina lite.

Idag har jag också varit på Lunds Glasmästeri i Jutahusen i Lund, ett gammalt kvarter med charmiga arbetarbostäder från 1800-talet, och hämtat måttbeställda fönsterglas till de innerdörrar i lägenheten där glaset gått sönder. Lunds Glasmästeri är helt fantastisk - linoljedoften ligger tät i luften och vid ett bord står någon och knådar en deg med kitt... jag ångar ibland min lärarkarriär och tänker att jag borde satsat på ett hantverkaryrke istället, och känslan blev inte precis mindre när jag kom in på glasmästeriet. Wow! Och att få måttbeställda saker inslagna i brunt papper - det måste ju vara minst charmfaktor tio av tio möjliga.



5 kommentarer:

  1. Alltså, du är helt makalöst fantastisk! Så himla coolt att helt själv bara riva upp ett badrum sådär. Plus allt annat du gör i lägenheten. Jag är full av beundran!

    SvaraRadera
  2. ...men varför köpte du inslagna glasrutor? Hade du inte sådana redan... ;-)

    SvaraRadera
  3. ... och så är du en sådan SÖT byggjobbare! :)

    SvaraRadera
  4. Tack för allt beröm. Det stärker mig ibland när tvivlet kommer. Men det är roligt att riva saker. Och det är svårt att göra fel när man river... Jag håller däremot inte riktigt med Martin Timell när han säger att "När man ska renovera är det svåraste att sätta igång. Det är bara att riva, så har man gjort halva jobbet sen!".

    Ser fram emot att få en schysst gäst-toalett!

    Haha, inslagna. Det var faktiskt roligt på riktigt. Tur att det finns två sidor av begreppet.

    SvaraRadera