fredag 13 juli 2012

White & Nerdy



Om det är en sak som verkligen gör _skillnad_ när det gäller intrycket av fräschhet i en bostad är det de vita detaljerna. Man kan undkomma problemet genom att undvika vita ytor. Ni som har följt bloggen vet att jag inte är ett särskilt stort fan av "vårdinrättningsskitiga" vita ytor på väggar, men till en viss gräns kan vitt fungera bra. Det gäller dock att det vita som finns faktiskt är vitt och inte skavt (undantaget vissa saker som mår bra av lite patina) eller missfärgat. Vitt är ju också en traditionell färg i svenska hem när det gäller lister, element, vitvaror, tak och porslin, och ibland kan det vara fint att gå tillbaka till rötterna, särskilt i en bostad som vår som börjar få några år på nacken.

Jag vet inte om någon rökt i vår lägenhet, eller om elementens vårdinrättningsskitiga "vita" ytor bara slitits med åren, men nu börjar de i alla fall sakta fasas ut till förmån för en fräschör den här lägenheten antagligen inte sett sedan mitten på sextiotalet någon gång. Elementen blev som nya av Beckers elementfärg. Man får vara försiktig när man målar element - elementen måste vara avstängda (inga problem nu på sommaren) och färgen är väldigt vattnig och rinner lätt. Oftast får man måla tre (eller fler) gånger och göra några uppföljningar efter målningen så att inte färgen börjat rinna i efterhand.

Idag har det blivit mycket småfix med diverse saker i lägenheten. Det mesta är klart nu för att lägga klinker i hallen och parkettgolv i sovrummet, något som jag sett fram emot sedan dag ett. Det är här det roliga finliret som gör _så_ mycket skillnad kommer in i bilden, och sen efter det är ju steget till att inreda och få ett riktigt sovrum och en fin hall inte alls långt. Jag hoppas hinna med att lägga klinkergolvet imorgon, efter att jag målat ännu fler vita ytor ännu vitare.

Jag är lite inne på att bloggen borde bli mer instruktions-aktig. När jag läser bloggar är det nästan uteslutande för att få reda på HUR man gör någonting... samtidigt är det inte så att jag vill verka som någon enhällig expert inom elementmålnings-området... hmm, knepigt det där med vem man ska vara intressant för i en blogg.



3 kommentarer:

  1. Alltid roligt att lära sig något! Är det rost man ser där på rören?

    SvaraRadera
    Svar
    1. nja... inte rost, mer skavt tror jag.

      Radera
  2. Kul att det går framåt igen. Beskrivningar av hur saker o ting skall göras finns det gott om, bl a på Byggmax hemsida: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/golv-golvlist/tragolv-parkett/parkettgolv-3-stav-butiksvara/13428/ask-borstad-coffee-3-stav
    och säkert också på Bauhaus m fl. andra byggmaterialföretags.
    När blir det visning av den nya lägenheten?

    SvaraRadera