torsdag 26 juli 2012

Toalettgolv

Toalettgolvet lagt. Tidsåtgång: tre timmar och elva minuter, inklusive glasspaus, städning och sanering av både mig själv och lägenheten. Där det är två plattor som saknas ska jag komplettera lite imorgon - det är där pluggarna för att fästa toalettstolen sitter och jag kunde inte riktigt bestämma mig för hur jag ville göra med dem för att få ett så bra resultat som möjligt.


Min tidsplan för att renovera gäst-toaletten är sex dagar:
Dag 1: planering och inköp
Dag 2: rivning
Dag 3: klinker på golvet
Dag 4: kakel på väggarna
Dag 5: foga klinker och kakel
Dag 6: inredning

Hittills ser det väldigt bra ut, och jag är väldigt nöjd med min plan, som känns både genomförbar och lagom omfattande. Jag planerade och köpte in allt material (kakel, klinker och inredning) för ganska längesedan, i samband med de andra renoveringarna i lägenheten. För inte alltför lång tid sedan smårenoverade jag ju mitt gamla badrum på Norbergsgården, och den känsla jag fick fram där (genom att bara byta ut några detaljer samt badrumsinredningen) var fantastisk, och därför hade jag en ganska klar bild över hur jag ville ha det den här gången och vad jag skulle köpa. Igår rev jag, som bekant, hela toalett-utrymmet, så Dag 2 är också avslutad. Och idag blev det alltså lagt klinker på golvet. Planen är inte direkt att renoveringen ska pågå under hela dagar. Eftersom många av momenten gärna låter vänta på sig lite efter utförandet (t.ex. ska fixet på golv och väggar torka minst ett dygn innan man får pilla på plattorna igen efter sättningen) så blir det snarare några timmars fixande här och där, eller i värsta fall en halvdags jobb... det här är ett bättre och mer realistiskt tempo än vad jag hittills ägnat mig åt under hela den här renoveringsprocessen, och nu när vädret är så härligt så känns det extra bra att stirra ner lite.

Imorgon ska jag börja dagen med ännu ett besök på Källbybadet och många dopp i det blå, och sen på eftermiddagen blir det kakel-sättning... det kommer att ta ganska lång tid och vara  det i särklass jobbigaste under hela toalettrenoveringen, men sen kommer sakerna därefter att gå ganska lätt, och kanske när Adam kommer hem på söndag kväll, så är allting klart... vi får se. Min absoluta deadline är att gästtoaletten (och övriga pågående projekt - som egentligen bara är ett projekt, nämligen: fönsterglas i sovrummet) ska vara klar tills planet mot Uppland lyfter på onsdag.

1 kommentar:

  1. Hej Jenny (och Adam),
    så imponerande snabbt! Världsrekord i klinkerläggning? Skulle du vilja visa upp det på Byggla? Du får en liten present om du är intresserad! Maila mig på vendela@byggla.se så berättar jag mer! :)
    Lycka till med allt!
    /Vendela på Byggla

    SvaraRadera