onsdag 18 juli 2012

Golvad #2

Ärade bloggläsare. Jag är glad att meddela att det nu även finns golv i vårt framtida sovrum. Golvet tog ca fem timmar att lägga och det var inte helt utan varken blod, svett eller tårar, dock ganska lite av det först- och sistnämnda. Jag hade även turen att få hjälp av min mamma - det hade varit väldigt svårt att lägga golvet själv. Det där med att det heter "klickgolv" och att det "bara är att lägga" är lite missvisande. Det här var ganska knepigt. Trots min supermattelärar-behörighet (det kanske visserligen säger mer om Lärarutbildningen än om mig) så var beräkningarna svåra. Jag har svårt att abstrahera mått, sidor och matematik, är man en praktiker ända ut i fingertopparna måste man i sann Deweyansk anda få göra något för att få lära sig det. Nu har jag i alla fall gjort. Det var den första trägolvsläggningen i mitt liv och det blev jättebra. Förutom tre millimetersmå glipor invid väggen på tre olika ställen (vilka nu mer eller mindre är lite fuskbortrenoverade) så blev det ap-snyggt. Jag följde inte riktigt leverantörens och manualens beskrivning av hur man lägger skarvarna (hallå - en halvmeters mellanrum mellan alla skarvar samt mellan alla skarvar och väggar - då lägger jag hellre de femtusen kronorna extra det hade kostat på något annat)...

Plast för all sorts tänkbar komfort - från ljuddämpning till fuktspärr
Man kan inte ha för många sågar!

Färdigt


Riktiga hantverkare jobbar barfota. 

Nu återstår några frågetecken att lösa kring lister/socklar (alla renoverares hat-objekt som är svårt, tråkigt och garanterat alltid är det sista som återstår vid alla större renoveringar - som bäst färdigställt sisådär tio år efter allt annat eller i värsta fall när huset ska säljas) och dörrar men i övrigt är rummet HELT klart! Jag planerar att, efter några turer med såväl bilen som gersågen, vara någorlunda klar på söndag. Känns himla bra, faktiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar