tisdag 26 juni 2012

Vi är många



För varje dag som går och för varje gång jag beger mig ut på upptäcktsfärd på Vårvädersvägen 4 så hittar jag nya härliga saker i vår nya bostadsrättsförening Vårregnet. Det är lite som ett Sverige som stannat där i ett velourklätt überkollektivistiskt sjuttiotals-mys med havregrynsgröten kokande vid frukosttid och Hylands hörna skvalande ur tv-apparaterna på helgkvällarna. Förr oss som tyvärr aldrig fick chansen att uppleva 60- och 70-talet återstår bara att få drömma och tänka tillbaka på hur det antagligen var (självklart i en uteslutande romantiserad bild)...


Saker jag har hittat och som jag verkligen tycker om att de finns:
  • Gemensamma leksaker i sandlådan
  • Öppen förskola i huset (Söderlek)
  • Träffpunkt för seniorer samt en annan senior-klubb (för dig över femtio)
  • Typ världens största gemensamma tvättstuga som är mer som ett tvätteri än en tvättstuga
  • Superb sophantering (en hel lokal!) inklusive återvinningsbokhylla (se bild) samt återbruksrum (som ett gratisloppis) som är öppet ca en gång varannan vecka (där man kan lämna fina saker man tröttnat på och hitta saker man själv vill ha med som andra tröttnat på
  • Pingisrum
  • Gemensamt hobbyrum 
  • Festlokal
  • Två stora gästrum med fyra bäddar i varje man kan hyra.
  • Gemensam träningslokal
  • Kulturgrupp som bland annat ordnar bussturer och sagostunder
  • Trädgårdsgrupp
  • Boule på söndagarna
  • Krukväxter i trapphus-fönstren som folk i huset satt dit
Föreningen lånar också ut riktigt bra verktyg om man behöver låna - t.ex. Hilti-borrmaskin för de riktigt hårda betongväggarna.

Det är precis såhär jag vill att världen ska vara... nu blev jag på så gott humör att jag måste lyssna på lite riktigt bra progg ett tag innan jag ska sova, alternativt se några klipp från filmen "Tillsammans" på youtube.

2 kommentarer:

  1. Låter trevligt! Bra med gästrum!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, verkligen... bäddar för en stor släktträff här i framtiden... :)

      Radera