tisdag 19 juni 2012

Det där med planlösning...

Idag har hela lägenheten och livet känts som ett gigantiskt moment 22... kryddat med separationsångest. Det är svårt att veta var man ska bryta cirkeln. Om jag flyttar från min nuvarande lägenhet till Klostergården kommer livet att kännas kaotiskt, å andra sidan behöver jag flytta för att hinna renovera. Samtidigt kan jag inte flytta med för mycket, för lägenheten ska se bra ut på visningen sen, men innan jag kan fota lägenheten måste jag renovera lite i den också... och då borde jag bo kvar ett tag till...

Planlösningen i vår nya lägenhet känns också som ett stort moment 22. Just nu funderar jag på om vi ska bygga igen dörren i hallen som leder in till garderoben (och bara ha ingång från sovrummet) eller om det bara är lika bra att låta det hela vara.


Jag har förlikat mig lite med det överhemska faktum att vi nog måste ha kvar den befintliga dörren in till badrummet (från mitt blivande kontor). Den väggen där jag vill ta upp ett dörrhål och göra en ingång (från vardagsrummet) är bärande, och då måste vi själva hitta ritningar på lägenheten på Ingvars kontor och sen bekosta en bärighets-beräkning med hjälp av auktoriserad byggingenjör (nåt sånt) innan vi ens kan tänka på att kontakta en firma. Det hela var inte riktigt med i beräkningarna, men det var information som framkom först efter att jag hade undertecknat överlåtelseavtalet (ja, jag var lite naiv och tänkte att alla bostadsrättsföreningsstyrelser är snälla och säger ja till att ta upp ett dörrhål i en liten vägg som ligger högst upp i ett betonghus).

Jag känner att vi varken har pengar eller framför allt tid att göra det här, så jag har börjat skissa lite på möjliga planlösningar för badrummet. Jag har kontaktat fem badrumsfirmor för offert, och när de kommer på besök och ska göra en kostnadsberäkning måste jag ju kunna berätta exakt hur vi vill ha det. Badrummet på bilderna nedan är skissat med hjälp av Designatweb och innehåller bara standardbilder på inredning - vi ska ju t.ex. ha bänkskiva ovanpå tvättmaskin och torktumlare och mer förvaring.

Jag tycker att det ser ganska dåligt ut... lite trångt vid duschen och med alldeles för lite plats för förvaring av tvätt. Och då har jag ändå stulit nästan en hel kvm från vår walk-in closet... tar tacksamt emot tips och idéer!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar