tisdag 26 juni 2012

Det där med badrumsrenovering...

Jag har aldrig varit något fan av programmet "Byggfällan" (ellervaddetnuheter) på TV4. Jag vet inte om det är för att det är så ickekonstruktivt i sitt format (biljakt följt av utskällning av någon gammal grek som kaklat lite snett hos en snobbig familj i Täby) eller helt enkelt bara för eländigt för att jag ska orka med det... problemet är hantverkare som yrkesgrupp har ett dåligt rykte, och att det tyvärr inte helt oförtjänt. Efter att ha varit ordförande i Brf. Norbergsgården i nästan fem år vet jag att det kan bli både katastrof och succé när hantverkare kommer på besök... men min erfarenhet är faktiskt (knock-on-wood) att det oftast blivit väldigt bra.

Jag kan ju en del om byggteknik och renoveringar och vet hur det mesta ska göras. Jag är absolut ingen expert, och ibland är det väldigt långt från teori till praktik, och blir misslyckat. Vi har bestämt oss för att vi (jag) ska renovera allting själv i lägenheten, förutom elsystemet och badrummet. Badrummet är i nuläget trångt och icke fackmannamässigt kaklat - dessutom är tvättmaskinerna (ja, i plural) väldigt tvivelaktigt installerade, elen en katastrof och våtrumsmattan i "hallen" in till badrummet original från 1964-65. Vi ska därför riva väggen mellan "hallen" och badrummet, få in en dusch och en torktumlare, samt få bort den stora garderoben, en av tvättmaskinerna och torkskåpet som finns i badrummet nu.

Jag har kontaktat några olika företag, och fyra av dem har hört av sig tillbaka. Firmorna kan delas in i tre olika typer - två "vanliga" helentreprenadfirmor (unga killen med rolig dialekt som kommer och mäter lite och allt som oftast refererar till sin "elkille"), en lite modern hipster-firma (trevliga, hippa killen som gillar formgivning, inte vill vara som andra hantverkare men som ska bygga hus och skola in barn på förskolan innan han kan komma på besök) och så ett varuhus som hjälper till att rita upp badrummet och ger ett fast pris på renoveringen (gissningsvis mot att man köper deras produkter till renoveringen).

Min naivitet blandat med lite vanlig snålhet gör det lite svårt att välja firma. Jag vill tro att alla är jättebra. Samtidigt vet jag att alla inte alls är jättebra, att jag borde begära in referenser, kolla med diverse myndigheter om firmorna håller måttet samt begära fast pris samt ett slutdatum för färdigställande... jag tror att jag kommer att vänta med att välja firma tills dess att min bundsförvant, ekonom och tuffa förhandlare Adam kommer hem och kan hjälpa mig med det här, så att jag slipper.

Jag har inte fått några offerter än, men det ska bli fasligt spännande att se vad det kommer att kosta. Vår budget är inte direkt blygsam, eftersom vi köpte en mycket billigare lägenhet än vad vi tänkt, och har räknat med att renovera badrummet med hjälp av en firma, däremot är vårt mål absolut inte att betala mer än vi måste... vi vill bara ha ett snyggt, enkelt badrum med enkel svart klinker på golvet och vita väggar - ingen handukstork, golvvärme, infällda spotlights eller jacuzzi... innan jul kan jag förhoppningsvis ge en rapport om hur det gått...

2 kommentarer:

  1. Golvvärme är skönt! Då kan ni slänga handdukarna på golvet så torkar de. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet att det är skönt... men vi betalar ju vår egen elförbrukning här i föreningen (vattenburen golvvärme är inte lönt att dra i ett så litet utrymme som vårt badrum) och vi har ju en granne under så golvet är ganska varmt ändå... känns inte värt pengarna. Men om vi flyttar till hus sen så blir det absolut ett alternativ.

      Radera