söndag 24 juni 2012

Spackelsöndag


Det börjar kännas i kroppen att det har varit högintensiv renovering de senaste dagarna. Framförallt händerna gör ont och känns lite domnade nästan... lika slitsamt som när vi precis hade hackat oss i genom hela vår C-uppsats på lärarutbildningen förra terminen... jag har väl lite känsliga nerver eller konstiga muskler i händerna eller nåt. Nästa vecka blir det två dagars jobb och sen en och en halv dag ledigt innan flyget mot Shanghai går. Ska hinna massor tills dess såklart - allt från att växla pengar till att måla tak och väggar helt färdiga.

Blogg-formatet är ganska tråkigt när man gör samma saker varje dag (det hindrar visserligen inte några av Sveriges största bloggare från att skriva en massa ändå, så varför känner jag mig då ändå så dum..?). Idag har det blivit ännu mer spackling och hallen och nästan hela sovrummet har fått väv (eller egentligen är det en sorts fiberfilt och inte en väv) på väggarna. Det blir ganska slätt och snyggt, men perfektionisten i mig skulle ha velat ta ner all gammal tapet... om jag hade haft två månader på mig per rum hade det varit möjligt, men nu känns det faktiskt viktigare att det blir någorlunda färdigt inom rimlig tid och att lägenheten blir beboelig.

Under eftermiddagen idag var jag och köpte väggfärg på Flügger färg. Min familj har ett rabattkonto där, lite för att jag är bekant med en som jobbar där men framförallt för att vi alltid renoverar så fasligt mycket och handlar mängder av allt från träolja till konstiga penslar. Tio liter färg i kulören "Driftwood" (en snygg vit/brun/grå färg som jag redan har i min andra lägenhet) blev det. Får väl lägga ut mer intressanta bilder när den kommit upp på väggarna. Det känns lite tråkigt med en ljusbrun färg på väggarna, jag som egentligen älskar starka och klara färger som turkos, rosa och limegrön, men när det gäller den här renoveringen handlar det mer om att göra lägenheten lite Svensson-aktig och helt "normal"... vi ska ju trots allt inte bo här hela livet och jag tänker lite på vad som kommer att gå hem sen vid en försäljning. Jag tänker försöka kompensera med lite roliga inredningsdetaljer istället.


I övrigt borde jag tacka vädergudarna för helgens fantastiska renoveringsväder och min mamma som tappert fortsätter att hjälpa till med renoveringen... Sveriges radio samt några reklamradiokanaler bör få lite cred för att de spelar värd musik som håller humöret uppe och Hemköp borde få ett tack för att deras fryspizza hjälper till att bibehålla energinivåerna under hela dagen. Det enda som börjar kännas riktigt ovärt är mitt extreeeeeeemt låååångsaaammaaa interneeeet, men det är väl bara att stå ut ett tag till. Snart ska jag trots allt åka till ett land som censurerar både blogspot OCH facebook (!!!), och då kanske jag kommer att sakna det här extreeeemt låååångsammaaa interneeetet...

2 kommentarer:

  1. Nåja, det var ju lite nytt om färgen t ex, så alldeles "samma saker" är det inte. Och folk tittar ju på Big Brother och annat på TV som mer eller mindre går ut på att vara nästan samma sak i varje program. Författare som skriver långa bokserier brukar tugga om sitt recept om och om igen. Repetition - med små variationer - skapar trygghet. ;-)

    Förresten, mailar du texterna till Adam så att han också kan läsa dem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag blev det lite nytt i alla fall. :)

      Adam är i Hongkong nu så han borde kunna läsa lite på bloggen därifrån - när jag kommer hem från Kina sen och har bättre internet skickar jag allting till honom så att han också få hänga med.

      Radera