tisdag 19 juni 2012

En rivig tisdag


Varde ljus

All heder åt den man som ägt lägenheten innan oss. Han var säkert en väldigt kärleksfull familjefar som gjorde allt för sin familj. Mina fördomar säger mig dock att han renoverade lägenheten med sin familjs bästa i åtanke men med ganska lite pengar och kunnande. Jag ska inte skriva en lista på alla olagliga företeelser (typ elkopplingar) och hiskeliga saker jag upptäckt i lägenheten, men de börjar redan bli ganska många. Detta var jag dock helt beredd på den här gången, till skillnad från förra gången jag köpte lägenhet.

Idag har jag rivit en del saker i lägenheten. Jag har tagit bort alla gamla tv- och telefonuttag, tagit bort nästan allt laminatgolv och originalplastmatta i hallen samt rivit den igenbyggda dörren mellan sovrummet och garderoben. Nu får vi ljus in i sovrummet från två fönster. Jag ska nog försöka restaurera dörrkarmen och fixa en dörr igen in till garderoben.

Min mamma har jobbat hårt i lägenheten idag igen, och tagit ned ännu mer tapet. Min rigorösa och icke så arga snickaren-approved tidsplan är att jag innan jag åker till Kina på torsdag nästa vecka ska ha hunnit måla tak, bredspackla, sätta väv samt måla väggarna i hallen och sovrummet och lägga färdigt klinker i hallen. Jag har ju trots allt tre eftermiddagar och fyra heldagar till på mig...

2 kommentarer:

  1. Men du har väl en elektriker i loopen?
    Kram från orolig svärmor

    SvaraRadera
  2. Jag har kopplat ur de värsta och minst fackmannamässigt installerade sakerna (främst disk- och tvättmaskin). Det återstår att koppla ur en trasig och strömförande lampa vid duschen... detta gör jag innan jag duschar eller badar första gången i lägenheten. Eftersom allting är ojordat och det saknas jordfelsbrytare känns det extra angeläget att ta det försiktigt. När vi får renoverat badrummet (vilket förhoppningsvis blir snart) ska den elektrikern som jobbar med det även få jorda all el i hela lägenheten, byta några kopplingar i köket samt byta elcentral och installera jordfelsbrytare.

    SvaraRadera