fredag 22 juni 2012

En midsommarsdagsdröm

Jag minns midsommarafton förra året. Adam lämnade mig för midsommarfirande hos sina föräldrar (fast då var det nästan ingen som visste att vi var ihop) och jag hade precis fått världens värsta halsfluss-attack med hög (scharlakans?)feber. Jag hade inte känt mig så sjuk på flera år (om någonsin) och jag varvade att sitta i en solstol på balkongen med att försöka somna i soffan framför sorgliga "för alla er som är ensamma på midsommarafton"-filmer på TV och att bara känna mig så eländig som jag aldrig känt mig förr. Dessutom hade jag framtidsångest och var genuint oroad för hur livet skulle bli... det hade precis skett väldigt många förändringar i mitt liv som skulle kunna bli både succé och katastrof.

Det känns väldigt främmande när jag tänker tillbaka på det hela. Alla orosmoln som jag tänkte på då är borta, och här ligger jag glad och nöjd i en fin lägenhet som jag håller på att skapa till Adams och mitt framtida hem. Det känns underbart.

Jag är så nöjd med den här dagen. Jag är ingen jättefanatiker av traditionella högtider, även om jag inte har något emot dem heller, så idag har jag "firat" midsommar med att renovera i nästan tolv timmar i sträck... regnet öste ändå ner hela dagen i Skåne så det var inte lönt att bege sig ut. Jag har hunnit riktigt mycket - hallen är nästan klar, den har blivit färdigspacklad och fått väv på väggarna  (som man kan måla på sen). Men bäst av allt är ändå att den gamla dörren in till garderoben numera är igenbyggd. Jag bara bestämde mig för att fixa den istället för att lägga den till någon lista över saker att göra senare... jag ska ju ändå måla hallen nu så det hade bara blivit omständligt att gå tillbaka senare och fixa hallen en gång till.


Jag återanvände en gammal 45x45-regel och en gipsskiva jag rivit ut ur sovrummet. Det hela kanske inte blev helt fackmannamässigt utfört - jag använde lite olika skarvbitar i diverse dimensioner, men det viktigaste är att det kommer att se ut precis som att det aldrig funnits någon dörr där... och det kommer att bli skitsnyggt. Är extremt nöjd, särskilt med tanke på att det faktiskt var första gången jag byggde igen ett dörrhål.
Perfekt renoveringsväder

Den gamla dörrkarmen borta... fick bli en
ljuvlig kombination av sticksåg och kofot för att få ner den.


Reglar enligt konstens alla regler.... lite skarvbitar kom väl till pass

Den gamla gipsskivan på plats! Spackling väntar.

Från insidan av garderoben. Här blir det en gipsskiva till
sen från insidan.



1 kommentar: