måndag 25 juni 2012

Perfektionisten vs. taket - 0-1 (efter straffar)

Bästa renoveringsvädret fortsätter

De klassiska Klostergårdshusen är byggda i mitten av sextiotalet då plast- och betongindustrin var det hetaste ever och då staten fortfarande brydde sig om att folk skulle ha någonstans att bo. Efter att ha lämnat ett snett och vint trettiotalshus i stan bakom mig slår det mig hur standardiserat allting är i de här husen och tanken på det mänskliga maskineri som måste ha snurrat är häpnadsväckande (men då har jag också en ganska stark industriromantisk sida). Jag har bott i två liknande hus tidigare och det är precis samma lösningar överallt. Av någon anledning gillar jag det - tanken på att alla ska ha samma. Ingen bättre eller sämre än någon annan. Det ligger något väldigt strikt och 68-vänster över det hela... men det hade nog inte funkat lika bra i modern tid när folk verkar tro att ägandet av en iPhone 8 är inskriven i FN:s dokument om mänskliga rättigheter och att det är helt självklart att man åker på lyxcharter till Thailand minst en gång om året.

Vi har några tråkiga blanka fläckar i taken i hallen och vardagsrummet. När husen byggdes sprutades en sorts strukturfärg (en blandning av sand och färg) rakt på betongplattorna i taken (av någon anledning dock inte i kök, garderob och toaletter - om dessa inte blivit renoverade senare). Det är ganska fint och blir inte sådär blankt som det ofta blir annars. Enda problemet är när man gjort hål i taket och måste laga det... det går nästan inte... och i vår lägenhet är det alltså någon som försökt laga två stora skador i taket med spackel.

Ett av mina jobbigare projekt just nu är att försöka göra taket enhetligt igen. Problemet är att om man försöker laga för mycket (t.ex. genom att köpa ny strukturfärg och måla på) så riskerar den gamla sandfärgen att lossna och falla ned (kanske det som hänt där det numera är lagat?) Jag fick tipset av min bekant på Flügger färg att ta "vanligt" spackel och smeta på, och sedan dutta ut det med en vanlig diskborste. Tidigare hade jag försökt göra samma sak fast med en finhårig pensel - med riktigt dåligt resultat. Grejen är att det inte blev så bra nu heller... 


En blandning av kornigt och slätt.


Helhjärtat försök till lagning- men totalfiasko




Vårt sovrum. All fiberfilt uppsatt och taket målat... känner mig sådär pigg, och börjar bli ganska trött på det hela nu. Har lite svårt att förstå vissa människors fascination för vitt vitt vitt i sina hem - det ser ju bara sådär vårdinrättnings-skitit ut efter ett tag... nä, vitt tar mer energi än vad det ger för mig. Kan knappt vänta till det kommer färg på väggarna och en snygg brons-färgad ekparkett... och inredningsprylar i spännande färger. 

2 kommentarer:

  1. I vårt förra hus, ett radhus baserat på en slags betonglåda som sedan klätts med träpanel, var innertaken av betong och målade med den sortens struktur. Vi stängde igen stegen till vinden och tog upp en trappa på annan plats och vår målare gjorde ett riktigt fint jobb att laga ytan med någon slags egen improviserad blandning av färg och sand. Så det går...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmmm... Detta låter mycket intressant. Har du möjligtvis mer information om den där improviserade blandningen? Ska jag gå ut och stjäla lite sand från barnens sandlåda på gården, kanske och testa?

      Radera