söndag 17 juni 2012

Första "bygg"-helgen

Det var med mycket kärlek vi fick nycklarna till lägenheten. Lägenheten är ett dödsbo och barnen som förvaltar det är inte så gamla, lika gamla eller lite yngre än Adam och jag. De sa att det kändes så bra att vi köpt lägenheten och att den ska fyllas med liv, glädje och energi igen, precis som den var när de bodde där. Jag sa att jag lovade att göra mitt bästa för att få det att bli så.

Den här första helgen har jag burit upp runt ett ton (på riktigt) saker upp till lägenheten... min mamma har också burit en del, trots sin reumatism... vilken stålkvinna! Visst är det kul att köpa kakel och klinker, men i köpet borde någon sorts jetpack ingå som gör att man slipper att kånka upp alla tunga kartonger uppför trappan. Vi bor på tredje våningen utan hiss. Det är en spiraltrappa som leder uppför... men det är mycket mycket kortare väg än vad både Adam och jag har i nuläget. Däremot är det ganska trångt i trappan (jag bävar lite inför flytten av min soffa senare i sommar).

Jag har lyckats packa upp fyra flyttkartonger redan med nödvändiga saker såsom handdukar, tvål, sopsäckar och glödlampor... och köksgeråd (vilket jag har alldeles för mycket av). Det känns redan hemtrevligare i lägenheten. Nu när det dessutom tillkommit några stolar, en madrass, en tältsäng och lite prylar (se föregående inlägg) så är det ännu trevligare.

Jag har lyckats köpa allting som krävs för att renovera hallen, sovrummet och gäst-toaletten, förutom badrumsinredning, väggfärg och parkettgolv. Det får bli vid ett senare tillfälle.

Det svåra nu är att inte göra ALLT PÅ EN GÅNG... vilket jag vill göra och Jenny för fem år sedan hade gjort. Som tur är har jag Arga Snickarens magiska visdomsord med mig den här gången och jag ska göra EN SAK I TAGET, HA EN PLAN och INTE BÖRJA MED NÄSTA PROJEKT FÖRRÄN DET FÖREGÅENDE ÄR AVSLUTAT.

Det tål att sägas många gånger. 

Under helgen har jag tjuvstartat lite med rivningsarbetet. Vår eminenta bostadsrättsförening har en container stationerad nära vårt hus och där får man slänga mindre saker (inte fööör mycket dock)... så nu har den gamla heltäckningsmattan (!) åkt ut forever!

En av Bauhaus fyra gångar för kakel och klinker...
snacka om svårt val

Vår blivande walk-in closet (heltäckningsmattan borta)

Materialförvaring

Svårt att hålla sig från att riva lite i tapeterna... fast det var ju inte här vi skulle renovera nu egentligen. Hmm...

Råkade riva lite i tapeterna här också...

På sextiotalet tyckte man, helt utan skam i kroppen, att en sån här snygg brun plastmatta
var top notch att ha i sovrummet....

Vet inte hur det gick till men nu har jag burit upp tre (av tolv!!!)  flyttkartonger
med WARHAMMER-PRYLAR(!!!) till Adams rum. Adam får bära upp alla mina
barbie-dockor sen, som jag inte har. ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar