måndag 6 augusti 2012

Gör om, gör rätt (eller mindre fel).


Efter några fantastiska dagar i Stockholm, som gärna hade fått vara i några veckor till, landade jag igår återigen i lägenheten på Vårvädersvägen. Det kändes inte bra, absolut inte som "hemma" och när det blev sådär knäpptyst och lite ensamt kom den där renoverings-stressen tillbaka... mest med den pågående renoveringen av gäst-toaletten, den med såväl spräckt tidsplan som kakel, i åtanke...

Jag tänker aldrig någonsin mer köpa budgetkakel. Idag började jag jobba på mitt ordinarie arbete igen efter semestern och med ett strukturerat arbete kom jag tillbaka i mitt vanliga killer instinct, eye of the tiger, "nu ska jag bannemig fixa rätt på det här" och "att göra-listor"-spår... efter lite uppstrukturering tvingade jag mig själv att ta en cykeltur till Flügger färg innan stängningsdags och köpa lite våtrums-silikon och acrylfogmassa för att kunna lägga de mjuka fogarna på toaletten. Jag frågade killen i kassan om man kan måla på kakel. Jag tänkte att de små sprickorna som är mest synliga hade kunnat tas bort med färg, men han rekommenderade (precis som alla andra) att knacka bort och ersätta de fula plattorna. Eftersom det inte rör sig om ett våtrum är det tydligen värt det alla gånger. Nåja, när jag kom hem återbekantade jag mig med min hammare och mitt gamla loppis-stämjärn och gick loss på väggarna Det gick förvånansvärt lätt att ta bort plattorna (lättbetongen släppte bra) utan att skada fina plattor i närheten. Jag ska åka till Bauhaus imorgon och köpa några kartonger kakel till och sätta upp plattor som förhoppningsvis inte spricker... det får ta lite tid att bli klar med det här projektet, men det kommer att bli kalasbra till slut!




2 kommentarer:

  1. Ojoj vilket besvär. Men mycket lärorikt för oss som läser bloggen. Kom snart tillbaka till Upplands Väsby, där vi låter renoveringar dra ut godtyckligt på tiden, som ett varnande exempel. ;-)

    SvaraRadera
  2. Haha, ja, det kanske inte är en helt dum idé! Ni är ju dessutom smarta (och rika) nog att ta in hantverkare för det mesta.

    SvaraRadera