måndag 13 augusti 2012

Det går bra nu...

Före
Efter



Jag väljer att kalla projekt "Gästtoalett" avslutat. Även om det skulle gå att skrapa bort lite fix till från golvet, sätta i lite fix på några ställen mellan kakelplattorna och vid rören och skruva åt rören vid toaletten lite till, så tänker jag att det här är bra nog för att klassas som "färdigt"... och de småprojekt som återstår kommer antingen att fixa sig med tiden genom normalt slitage, glömska eller genom ett ryck en regnig söndag i november om två år, när jag plötsligt känner att jag behöver något att göra... eller sen när vi säljer lägenheten. Eller aldrig. Det är fint oavsett.

Jag har verkligen flyt just nu. Saker rullar på och livet har aldrig känts bättre! Jag har energi och lever i en fantastisk tillvaro... och sambolivet är härligt. De flesta stressmoment är borta - min gamla lägenhet är i princip såld (avtal ska skrivas nu i veckan), jobbet går bra, renoveringen är under kontroll och allting känns väldigt välbalanserat.

Efter lite för mycket i-landsgrubbel kring utformandet och planlösningen av vår walk in-closet och vårt badrum så har jag, i väntan på klokare tider, bestämt mig för att nästa projekt blir att ta tag i vardagsrummet. Det blir nog ett av de minsta projekten här i lägenheten - taket ska fixas lite och målas, väggarna ska helrenoveras och golvet ska bara slipas lite och oljas. Eftersom alla mina fantastiska och älskade ägodelar, som jag använt för att visningspiffa min gamla lägenhet, antagligen kommer hit i början av september (tv, femtiotalsmöbler och inredningsprylar) så känns det fint om vardagsrummet kan vara färdigt tills dess och tillsammans med möblerna bli ett härligt rum för avslappning och efterlängtat tv-mys. Dessutom kan det vara bra med ett lite lugnare projekt efter alla de här lite större och jobbigare projekten och nu när det är så fint väder ute och jag ska börja flytta det sista från Norbergsgatan passar det också bra med lite lugnare renoveringstempo.

Det har hänt ganska mycket andra saker de senaste dagarna: Adam är numera officiellt ägare till halva lägenheten, efter en hel kvälls pappersexcersis och vi har dessutom hunnit diskutera strategier för allt från diskrutiner till bilinköp.

För er som följt bloggen och undrar hur det går med badrumsofferterna så kan jag berätta att jag idag hade kontakt med hantverkaren som vi fått rekommenderade för oss och han ska höra av sig senare i veckan igen (han var ju pappaledig och hade semester så vi har fått vänta ut honom ganska länge). Jag hoppas att vi kan få till en badrumsrenovering i oktober, och även få installerat nya vitvaror då... särskilt Adam längtar efter disk- och tvättmaskin, och jag längtar efter ett fint badrum där jag kan ta ett långt varmt bad utan varken avloppsstank eller aprikosfärgat kakel.

4 kommentarer:

  1. Låter ju utmärkt trevligt och bra alltihop! :) Ser att du har en liten hommage till den ursprungliga aprikos/orange/rosa designen på hyllan. Bra där! ;)

    SvaraRadera
  2. ...och en ny diskmaskin kan ni väl köpa redan nu, den kommer väl att passa in i det nya köket? Standardmått och neutral (=vit) färg och ni slipper diska för hand alla themuggar mm...

    SvaraRadera
  3. Det här var ett så fint blogginlägg att jag blev alldeles rörd... Önskar dig och Adam all lycka!

    SvaraRadera
  4. så du gillar inte rosa aprikos ;) Min mormor kör forfarande med de färgerna i sitt badrum, fast med matschande rosa toastol ;)

    SvaraRadera