söndag 19 augusti 2012

Den galna Ikea-helgen



Med undantag för en liten avstickare till Klagshamn i förmiddags så har hela, och då menar jag verkligen hela, den här helgen ägnats åt Ikea. Klagshamnsturen var i och för sig också lite Ikea-relaterad även den, eftersom jag var tvungen att lämna vår lånesläp innan klockan 11 idag, och lika gärna kunde ta en liten snabb avstickare till stranden tio minuters bilväg bort, när det var 23 grader i luften och 21 i vattnet...

I fredags kväll planerade jag vårt Ikea-besök, skrev inköpslista och ordnade så att vårt besök på lördagen skulle bli så smärtfritt som möjligt. Varken Adam eller jag är särskilt stora fans av Ikea, särskilt inte när det gäller att åka dit en helg och köpa massor av saker. Massor. Om jag har tråkigt eller mycket fritid (det var visserligen en hel del år sedan nu) så kan jag tycka att ett Ikea-besök en regnig höstdag, med lite strosande och lite fika kan vara trevligt, men inte en monstertur som den vi gjorde nu i helgen. När det kommer till inredning och bygg, t.ex. köksinredning (stänger och krokar, hyllor, bestick) och småprylar typ burkar och lådor så funkar Ikea och de har även fin badrumsinredning för tillfället. De stora möblerna känns oftast bara dyra i förhållande till sin urusla kvalitet, tråkiga (varenda Svenssonfamilj har väl en "BILLY" - bokhylla i ekfanér, 495 kr/st hemma?!) och inte särskilt inspirerande. Jag föredrar en lika dyr men snyggare och mer egen hylla från t.ex. Rusta, Bauhaus eller kanske till och med City Gross... eller faktiskt helst loppis... och helst saker i massivt trä.

Trots detta blev vi i lördags bland annat ett GORM hyllsystem rikare i källarförrådet, fyra BÖRJE köksstolar rikare i köket, en EXPEDIT bokhylla med EXPEDIT vitrinluckor, vanliga luckor och lådinsatserna rikare i Adams rum samt en gästsäng/dagbädd BYGLAND rikare i gästrummet... och Adam har köpt sitt livs första egna kontorsstol och ett extra skrivbord till sina kommande Warhammer-happenings med kompisarna. Vårt Ikea-besök tog nästan nio timmar från det att vi åkte till det att vi kommit hem igen och burit upp allting till lägenheten... pjuh. Besöket blev extra spännande och intensivt med en glömd inköpslista, ett visa-kort som inte gick att betala med, felplockade kollin på tag-själv-lagret och släp-körning genom Malmö... Adam fikade sju gånger för att hålla humöret uppe, vilket verkade hjälpa. Själva freakade jag ut av stress några gånger men det fick mig också att minnas en av de sakerna jag gillar mest med Adam - han är lugn och sansad i alla situationer.

Igår och idag har jag ägnat ca tolv timmar åt att montera alla möbler... och då är jag inte ens klar än... tokigt. Men det blir bra till slut. Vårt hem börjar mer och mer likna ett riktigt hem, med riktiga möbler och inte bara tomma golvytor och eko mot väggar och tak. Vi har numera också ett litet mini-Kilimanjaro i wellpappformat i vardagsrummet och jag önskar nästan att vi hade en sån där kartong-press i närheten. Imorgon får det bli en tur till soptippen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar