torsdag 9 augusti 2012

Finsnickeri

Jag är inte bara hemmabyggare, jag är lärare också. Den här kombinationen av två ganska kreativa intresseinriktningar får mig ganska ofta att reflektera över träslöjdsämnet i skolan. Jag är inte slöjdlärare och under min utbildning tänkte jag aldrig ens tanken på  att jag skulle bli det. Det var inte förrän under min näst sista termin på lärarutbildningen då jag fick träffa den underbara träslöjdsläraren Maria som jag insåg att träslöjd inte längre bara behöver vara att tälja Jokkmokk-style träslevar anno 1878 eller behöva höra "Auuu du, drauuu en halvtimme te me sandpappret på di dära träbidarna" från en gammal skånsk gubbe med ölmage och ett finger bortkapat efter en olycka med bandsågen i början av åttiotalet. Särskilt nu när jag provat på så många olika sorters renovering tänker jag ofta på vad för betydelse slöjdämnet borde ha i samhället och vad det egentligen borde innefatta. 

För att inte bli alltför långrandig har jag kommit till samma slutsats som jag brukar göra med alla skolämnen: Slöjdämnet borde innefatta moderna moment. Det borde innefatta vad en normalsvensson skulle åta sig efter lite planering, en tur till ett byggvaruhus och några lediga dagar. Skulle en normalsvensson ställa sig och med hjälp av stämjärn (stämjärn!) hugga ut en skål ur en massiv bit valnötsträ? Skulle en normalsvensson manuellt stå och sandpappra en träbit i nästan en timme eller skulle hon använda sin slipmaskin som hon köpt för några hundralappar på Bauhaus? Tänk om slöjdämnet var mer inriktat på att kunna bygga ihop en hylla och skruva upp den på en gips- eller betongvägg, skarva en antennkabel eller lägga trall på en balkong... jag tror att jag är lite för att teknik och slöjd blir ett enda ämne i skolan... eller att slöjden blir en del av teknikämnet. Jag tror att det skulle bli färre träslevar då och mer verklighetsförankring.

Idag har jag faktiskt, för första gången sedan högstadiet (typ), ägnat mig åt sånt där finsnickeri som man fick göra på slöjden, alltså arbetat med ganska små bitar av massivt trä, slipat extremt noggrant (fast med slipmaskin och inget jäkla "manuellt" sandpapper) och oljat riktigt snajsigt:

Jag blev anställd på mitt arbete delvis för att öka kompetensen inom teknikområdet och att köpa in teknikmaterial. Förskolans läroplan innefattar, sedan den reviderades, större krav på teknikundervisning, och jag har tagit fram en plan på hur vi ska kunna arbeta med teknik på mitt jobb. Jag har utgått från kursplanen för årskurs tre och tagit upp det som känts meningsfullt och lagom utmanande för ett gäng 3-5-åringar. Idag åkte jag till Hornbach (!) efter jobbet och bekantade mig med deras lösviktslager av bultar. Med hjälp av bultarna samt en gammal skarvbit av en bänkskiva som en granne donerat till verkstaden på Norbergsgården, lite olivolja och några maskiner skapade jag de här fantastiska teknikmaterialen åt mina barn. Materialet är bara en start på ett betydligt mer omfattande teknikarbete inom en rad olika teknikområden, t.ex. hållfasthetslära, jordbruk och kugghjulsteknik. Jag hoppas att barnen kommer att tycka att brädena är lika roliga som jag tycker och att de kan få en liten tanke kring olika slags verktyg och skruvar och muttrickar och manicker och mollijoxer, som Mulle Meck säger... om de vet var en Torxmejsel är den dagen de slutar är jag mer än nöjd. :)


Mutter- och skruvbräde... ska användas tillsammans med riktiga verktyg.




Ett annat material jag tillverkat idag - ett geometrimaterial: Geobräde med tjugofem spik. Massor av gummiband tillkommer.  Det kanske inte är så mycket montessori-pedagogik över det mer än att det är gjort i trä och med åldersadekvat utformning. Det är en bra motorik/"praktisk vardags"-övning även om den har lite för lite anknytning till verkligheten för att egentligen kunna klassas som montessorisk (fast kan det vara montessoriskt att sticka nålar i ett saltkar så kanske detta också kan vara det...). Det går hursomhelst alltid hem med ett geobräde!


Imorgon får det bannemig bli lite diciplin och återgång till toalett-projektet här hemma. Innan helgen är slut har jag bestämt mig för att det ska gå att borsta tänderna på gästtoaletten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar