lördag 11 augusti 2012

Tandborstningsklart


Det har varit en helt fantastisk dag. Jag har hunnit med både att ta sovmorgon, att bada med brorsbarnen på Källbybadet (och få leka OS-final i simhopp!), att visa min Vespa för en herre som kanske vill köpa den, att hämta Adam som äntligen kommit hem från Stockholm och sen testa Lunds nya burritorestaurang (tyvärr var maten under förväntan men däremot ganska prisvärd ändå). Men kanske viktigast av allt: jag har hunnit återinstallera toalettstolen på den nyrenoverade gästtoaletten (däremot gick röret mellan toalettstolen och vattenröret i väggen sönder så jag måste komplettera lite innan det går att spola), sätta upp badrumsskåp, spegelskåp, handfat, koppla in blandare (till skillnad från min senaste blandarinstallation i våras stämde gängorna den här gången utan att jag behövde köra och köpa krångliga skarvkopplingar), koppla avlopp, hänga upp handduksknoppar, sätta in alla tusen saker i badrumsskåpen och inreda lite. Det mesta är lite provisoriskt uppsatt och ska under morgondagen sättas fast på "riktigt" med silikon, men resultatet hittills är superbra!

Jag har köpt snygga, svarta hyllor som ska upp på väggen ovanför toaletten. Den väggen är av hårdbetong och föreningens slagsborrsfrist för den här helgen hann gå ut innan jag hann komma så långt som till uppsättning. Det får bli på måndag när slagborrssaldot fylls på igen.

Badrumsskåpen och handfatet är ur IKEA:s serie "Lillången" och blandaren heter "Dalskär".

4 kommentarer:

  1. ...det finns armerade flexibla slangar med rätt koppling i båda ändar, godkända för inkoppling av toastolar. Kolla bara så längden blir rätt, inte för lång men absolut inte för kort ;-)

    SvaraRadera
  2. Köpte en sån här idag: http://www.jula.se/pex-anslutningsslang-rak-rak-450838

    Funkade perfekt! Trevligt att få uppleva att tekniken när det gäller vvs-produkter har gått framåt - betydligt smidigare än kopparrör med klämring. Nu läcker toaletten bara lite (om ens alls) - den lilla plastpluggen som är kopplad till pexröret och sen går in på baksidan av själva Gustavsbergs-toalettstolen är sliten och jag tror att det är där det läcker.

    SvaraRadera
  3. Oftast får man meka lite med armaturen i stolen, försök igen (med vattnet avstängt ;-) att spänna anslutningen lite försiktigt, alternativt byt stol, nya av bra fabrikat kostar inte en förmögenhet...

    SvaraRadera
  4. det är med största säkerhet armaturen i stolen som läcker - det är en gammal plastplugg som slitits med åren, och muttern hamnar lite snett. det droppar ungefär två droppar per dygn och jag funderar på att låta det vara tills badrumsrenoveringen kommer igång och jag då kan fråga rörmockaren. Du får gärna kolla på det om du vill, det går nog att skruva åt lite till runt plastpluggen. Är bara rädd att hela skiten släpper en vacker dag och allt vatten från toastolen åker ut (finns ingen golvbrunn)... eftersom det är en Gustavbergstol finns antagligen reservdelar. Vaktmästarna i föreningen är också ganska bra på att laga sanitetsporslin av svenska kvalitetsmärken.

    SvaraRadera