onsdag 8 augusti 2012

Miss efficient

Det är konstigt det där med semester och lönearbete - det känns alltid så otroligt tungt när man ska börja jobba igen. I söndags läste jag en gammal statusuppdatering jag gjort på Facebook i våras där jag skrivit hur mycket jag verkligen tycker om mitt jobb. Jag ställde mig ganska skeptisk till om det var samma person som skrivit det där som nu satt och tittade tillbaka på orden från förr... Men nu känns det sådär härligt och inspirerande igen, och jag känner lika pigg eller till och med piggare efter jobbet än jag gjort under semestern. Jag har dessutom fått igenom några pedagogiska idéer som vuxit fram och känts viktiga för mig sedan jag började jobba i januari, fått glädjen att träffa fem nya familjer och fått se deras barns glädje över att ha blivit introducerade till andra barn, förskolans utmanande men trygga miljö och en meningsfull vardag på väg mot självständighet.

Jag har varit supereffektiv de senaste dagarna - nästan betat av en femton punkter lång "att göra"-lista och sen skissat på något av en rutin för hösten - hur jag ska jobba för att få någonting gjort men ändå lyckas balansera allt utan att bli stressad. Jag slutar mitt jobb lyxiga kvart i tre varje dag (utom fredagar då jag jobbar längre) och jag har bestämt att jag måndag till torsdag, om jag inte har gjort några andra planer, ska arbeta med renoveringen (alternativt flytt) mellan klockan tre och sju (man får enligt föreningens ordningsregler inte ägna sig åt störande renovering efter klockan sju på vardagarna) och på lördagarna arbeta lite också, om jag har tid och behovet finns. På fredagseftermiddagar/kvällar och söndagar ska jag ha lite ledigt, om jag inte tvunget vill renovera, och ägna mig åt att ladda batterierna och hämta inspiration...

Dagens renovering har gått bra - allt kakel jag rev ned under gårdagen har nu ersatts av nytt kakel (som inte sprack!) och imorgon tar jag ett nytt tag med fogarna (mellan klockan tre och sju, såklart!)... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar