tisdag 21 augusti 2012

Bok-tipset... fast tv istället...

Den här bloggen har tyvärr inte så mycket av nyhetsvärde att bjuda på just nu. Projekt: Ikeamöbelsmontering tar fortfarande upp den största delen av fritiden tillsammans med att köra skytteltrafik till min gamla lägenhet för att fixa saker, träffa killen som förhoppningsvis ska bo där sen och packa en och annan flyttkartong ibland. Det har varit för varmt för att jobba (värmerekord i Lund igår med 32,5 grader!), och för mycket annat att fixa, och för många sjöar att bada i och för många katter att klappa...

Jag tänkte istället tipsa om några bra byggprogram som jag tycker är sevärda:

Arga snickaren - Sommaren 2010 blev jag bekant med Arga snickaren för första gången... jag tror att jag såg tio avsnitt på raken på Kanal 5 Play och efter det blir jag aldrig densamma. Framförallt blev det en rejäl spark i ändan när jag hade fastnat i mitt kontorsbygge i lägenheten på Norbergsgatan. Det är lite lökigt, men jag har lärt mig massor av Arga snickaren, både i och utanför renoveringssfären. Även om jag bara bott i lägenhet har jag själv varit där många gånger - att ha börjat överallt och inte lyckats avsluta någonting, att vara stressad och ha fastnat i bygget. Det är här jag lärt mig att: ha en plan, inte påbörja något förrän det föregående är avslutat och att allt inte måste vara perfekt. Sevärt både för den byggintresserade och den som gillar hobbyäktenskapsterapi. Glatt och konstruktivt, feelgood-program.

Grand Designs - Arkitekten, författaren och byggpedagogen (?) Kevin McCloud följer med (oftast) överklassbritter i deras galna byggprojekt - allt från att bygga fem våningar inuti ett gammalt tyskbyggt vattentorn från andra världskriget till att, utan maskiner, avverka en halv ekskog och bygga en timmerstuga. Kevin går runt med lagom kritisk blick, berättar om "The crazy, not ONE, not TWO but THREE paned windows, like the ones they have in Sweden" och förklarar byggnadsteknik och bärighet med hjälp av kex, spagetti och andra pedagogiska verktyg. Stor möjlighet till att inspireras och bli uppdaterad på det senaste inom byggteknik och också förstå hur det funkar...

Property Ladder - Ett ganska trivsamt brittiskt program om folk som köper risiga bostäder, renoverar enligt budget och försöker att sälja med vinst. Lite ångestvarning, eftersom deltagarna oftast misslyckas med både tidsplanen och budgeten, men oftast säljer de med vinst på slutet ändå och sen börjar de om från början med ett nytt hus.

Allt med Ernst Kirschteiger - Den hårige solbrända mannen med den klingande värmländskan och de alltid så galna inredningsinfallen har en speciell plats i mitt hjärta. På senare tid har det blivit lite för mycket TV4 i Ernst men om man ser bortom det så gör han ibland riktiga guldkorn när det gäller inredning, utan att för den delen göra anspråk på att vara någon expert inom området.


Jag vill även passa på att varna för några program som inte är särskilt bra: Äntligen hemma (Martin Timells eviga lögner om hur lätt det är att bygga borde verkligen granskas av socialstyrelsen, för folkhälsans skull). Bygglov (ännu en TV4-fadäs med tramsiga gubbar som springer runt och gubbar sig med riktigt hemskt resultat), alla "mäklar"- och "gissa priset på villan"- och "nu ska ni få välja mellan fyra olika hus"-program (mest för att det ju inte är sånt jag är intresserad av och de inte innehåller så mycket bygg), Simon & Thomas (de kan inte bygga... och inte inreda heller, så vad är poängen?), Sofias Änglar (kommentarer överflödiga)...

En tanke som väcks i allt det här är när SVT ska importera eller producera ett eget byggprogram. Sommartorpet fungerade fantastiskt (det var då jag blev kär i Ernst för första gången), och "Trädgårdsonsdag" fungerar också. Är det inte tillräckligt modernt eller public service med byggprogram just nu? Ett annat program jag gärna sett i söndags-dvala-tablån vore ett program som "Ullared" på Kanal 5 fast typ "Hornbach" istället, där man fick följa en typisk Hornbach-kund från inköp till projekt och avslut... gärna med en lite ironisk twist.

3 kommentarer:

  1. Bra tips! Men ärligt talat: Ernst?!? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ernst är en alldeles speciell instans i svensk heminredning... han har, som sagt, blivit lite förstörd av TV4 men jag gillar ändå att han vågar göra traditionellt sett omanliga saker (såsom att sy) och vara poetisk... han var bättre i Sommartorpet.

      Radera
  2. Bra recensioner, tur att jag inte tittar så mycket på TV nuförtiden! Under mitt yrkesverksamma liv lärde jag mig att hålla många bollar i luften samtidigt MEN också att det finns begränsningar i ens förmåga och att man inte får credit för misslyckade projekt. "Vad var det vi sa'"-kommentarerna från kolleger (dom hade inte sagt något!) känns inte bra, då var det trevligare att låta dom sola sig i glansen av framgångsrika projekt (även om dom inte gjort ett skit!). Du verkar ha lärt dig detta via TV och genom egna erfarenheter och det är viktiga lärdomar som man har nytta o glädje av i många situationer här i livet...

    SvaraRadera