söndag 28 april 2013

Förvarings-tips i stora lass!


För första gången någonsin har jag fått ett önskemål om blogginlägg från en läsare:

"Hej! Jag efterfrågar ett blogginlägg om förvaring. Eller så här, jag har sjukt svårt att hitta praktisk förvaring till återvinning, för allt får inte plats under diskhon. Och så undrar jag var du gör av allt "bra att ha", som fina påskägg som man kan spara och ge bort nästa år, fina papper etc. Och var lägger du alla kvitton, lagom viktiga papper (allt hamnar kanske i pärmar när månaden är slut), typ födelsedagskort och annan sån post. Kort sagt, var gör du av allt du vill spara som du inte använder?"


Efter rinnande vatten, belysning, toalett och kanske ett fungerande kylskåp kommer nog förvaring på topplistan över saker jag tycker är viktigast i ett hem. Man kan se sitt hem lite som en samarbetspartner och jag anser inte att det är något riktigt hem om man inte får hemmet att samarbeta med ens behov och önskemål om ett skönt och underhållsfritt liv. Ett fyllt källarförråd där du ska ha just den resväskan längst in till vänster som du inte kan få tag på för att allting annat är i vägen som gör att du måste köpa en ny väska eller att du varje gång du ska dammsuga måste lyfta på femtioelva saker som inte har någon bättre plats än på golvet är inte livskvalitet, inte för mig i alla fall.


Några enkla tips:

1. Skaffa en riktigt bra borrmaskin till din typ av väggar. En bra Bosch slagborr kostar strax över tusenlappen och kan klara även de hårdaste betongväggarna om det är det du har hemma. Skaffa samtidigt massvis av plugg (6 mm), skruv som passar i pluggen (gärna magnetiska torx-skruvar) och se till att ha en bra skruvdragare (eller skruvdragarsats till borrmaskinen). Såhär gör jag oftast när jag sätter upp hyllor: 1. Montera på konsolerna på hyllan. 2. Be någon hålla upp hyllan där du vill ha den. 3. Mät med vattenpass så att hyllan blir i våg. 4. Stoppa en blyertspenna i konsol-hålen och markera var du ska borra på väggen (om hålen är för trånga för att få in en blyertspenna så spika in ett spik lite lätt i hålet så att en markering syns på väggen 5. Borra med betongborr (funkar oftast om du inte slår i en regel) 6. Tryck eller hamra i pluggen. 7. Skruva upp hyllan. 8. Njut!


2. Se över ditt hem och var du skulle kunna maximera förvaringsmöjligheterna - har du tre meter högt i tak i din hall kanske du kan sätta hyllor upp till taket där du förvarar alla dina skor som inte får plats någon annanstans - om du har en garderob bör du ha hyllor upp till ca 40 cm från taket. Har du något litet gatt eller en smyg där du kan få in några extrahyllor? Kan du köpa en möbel som är snygg men ändå bjuder på dolda förvaringsmöjligheter?


Vårt källarförråd. Högen till höger precis innanför dörren är sälj-högen med saker som förhoppningsvis ska säljas på blocket/loppis eller forslas bort snart... och sen har jag en liten, ytterst liten "synd att slänga, kanske bra att ha"-hög bredvid. Men det är bra att ha den högen nära ingången så att man påminns varje gång man är i förrådet om att det finns onödiga saker där. Det nödvändigaste och mest frekvent använda bör sättas längst in så att man alltid håller gången fri och är motiverad att hålla den fri. Annars har vi köpt billiga hyllor på ikea med justerbara hyllplan anpassade efter behov och har packat saker från topp till tå. Den lilla hurtsen bidrar med lite småförvaring. Här förvarar vi mest krukor, gamla påskägg och julpynt, tyger, fina burkar, renoveringsmaterial som inte används just nu, elektronik, cykelreparationssaker, gamla skolböcker och vandrings/reseprylar.

Skrivbord med hurts för de absolut viktigaste sakerna som används ofta - kamerasladd, nya kvitton, jobbpapper och usb-minnen.












Skänk med mycket förvaringsmöjligheter - men se till att du rensar ut gammal teknik (som faktiskt tyvärr är färskvara) som du inte använder och tejpar ihop sladdar snyggt.

Soffbord i två plan - undertill kan man förvara det där som kanske inte är så snyggt men som du använder ofta, i mitt fall medicin till Mao, handkräm, fjärrkontroll och nagelfil.


Hyllor högt uppe - här ligger saker som inte används så ofta just nu - en strandsväska och presentpapper. Om vi vill använda dessa saker så är det ju inte värre än att de få gångerna per år ta en stol och ta ned dem... fast strandväskan kanske flyttar ner till sommaren och bor någon annanstans ett tag och då kanske alla mössor och vantar flyttar upp istället.

Hylla på gästtoaletten ovanför toalettstolen. I necessären, som jag använder när jag ska ut och resa, förvarar jag mina smycken när jag är hemma. När jag ska iväg tar jag bara ut alla smycken och lägger dem på hyllan och fyller sen necessären med tandborste och andra saker som får följa med på resan. I den olivgröna burken finns lite alla möjliga "bra att ha på en toalett"-småsaker.


En hylla ovanför badkaret är mycket trevligare och enklare att ha schampo och liknande på än på själva badkaret och badkaret blir lättare att städa. Har man tur får man dessutom plats med ett stearinljus eller två på hyllan. Men tänk på att om du borrar i våtrum så måste du sätta två lager silikon (när du borrat och sen i pluggen) för att risken för fuktskador ska minimeras! I duschen kan man ha en liknande hylla men över huvudhöjd så att den inte blir så blöt.
För mig är återvinning jätteviktigt och när jag renoverade köket gjorde jag om det gamla frysskåpet (där det stod en frys, alltså - nu har vi ju kyl/frys-kombo istället) och satte dit tre lådor från en gammal garderob med samma mått som frysskåpet. Lådorna har gett plats till några småsaker och sen den översta hyllan är perfekt till ett set DIMPA återvinningskassar från Ikea. Kassarna är lätta att bära med sig till soprummet (praktisk form och slitstarka handtag) och så har jag skrivit på dem vad de är till för. Idag är det dags att besöka soprummet, kan jag berätta, för nu är det fullt, fullt, fullt i kassarna.
För mer effektiv förvaring i köket kan man köpa lösa hyllplan för en billig peng, såga till rätt bredd och sätta upp med vinkeljärn inne i t.ex. köksskåp. Sen kan man måla insidan av skåpet så att det ser enhetligt ut. Här gjorde jag det så att vi kunde få plats med vår mikrovågsugn på ett bra sätt... och alla våra saftbringare ovanför...

Har tömt ett gammalt bakskåp som var till för ett stort och åbäkigt bakbord, satte ett hyllplan i mitten och så blev det perfekt maximerad förvaring för alla våra brickor, skärbrädor och ugnsplåtar.

Och ibland måste man ta bort hyllplan för att få plats med åbäkiga saker... som t.ex. en köksassistent.

Och ett tips till balkongen: förvara inte en massa skräp här utan låt det vara en plats för utevistelse, solning, odling och vila. Alltför många balkonger jag sett i mitt liv har varit fyllda med sopsäckar och skräp. Det hör inte hemma på en balkong - åk och släng! Hyllor är bra för förvaring av trädgårdsredskap och växter om man nu råkar ha alldeles för många, som jag.


GRUNDTAL tvätthängare från Ikea är optimala att hänga tvätt på. Här har jag hängt tre på höjden (tog Adams byxor och mätte in så att de skulle gå att hänga) och även om det är lite småknökigt ibland att hänga högst upp så slipper vi ha en tvättställning stående framme hela tiden.



3. Dölj förvaringen på bästa sätt och gör den lättstädad. Om du har stora grejor som är fula kan du sätta ett tygstycke för. Annars funkar det oftast att köpa en massa lådor och korgar på loppis och förvara småsaker i (vi har en massa olika för klädvård, olika hudkrämer, mediciner, skärp, väskor, slipsar osv.). Istället för att då behöva lyfta på runt tjugo förpackningar med hudkräm kan du ny lyfta på en låda för att damma och även damma locket på lådan istället för alla förpackningarna!

Vår bokhylla i vardagsrummet är både spännande och dekorativ. I lådorna har jag t.ex. odlingsgrejor (sekatör, stenar och frön), stearinljus, småsaker som jag inte vet var jag ska ha någon annanstans (typ hänglås, bibliotekskort till skumma bibliotek i kranskommunerna, utländsk valuta) och sen har jag sex olika tidsskriftssamlare för foton, viktiga papper, nostalgipapper, kollegieblock, bruksanvisningar samt kuvert/plastfickor. Ett bra tips om man inte tycker om att dammtorka är att ha hyllor i obehandlat trä för där syns inte dammet alls lika lätt. :)

I köket tycker jag att det är viktigast av allt att det är lättstädat. Jag har väldigt svårt för diskställ som man inte kan torka under, eller disk som ligger direkt på diskhon. Och när det är fullt med saker på hela diskhon så att man inte kan torka av den. Här har jag köpt FINTORP och GRUNDTAL från Ikea att hänga på väggen. I korgen (med gallerbotten) står diskmedel, tvål, slaskskrapa, skrubbsvamp osv.

Kabelhärvan på Adams rum var ingen lätt nöt att knäcka - med fyra datorer och diverse sladd-behov blev det till slut såhär - två sådana där vanliga vita plastkrokar som man brukar spika fast kabel med som jag skruvade i underifrån på bordsskivan och sen hängde jag två gamla kökskrokar i dem och nu hänger alla sladdar så fint och dammsugningen blir väldigt mycket roligare och lättare.

Hylla i badrummet med lådor - medicin, hudkrämer, klädvård, tvättklämmor. Tvättmedlet är upphällt i snygga burkar och har man tur kan man få plats med en snygg krukväxt på hyllan också.

Mer lådor!

Mina renoveringsprylar ligger här bakom i vår i övrigt lyxiga garderob... det döljs av ett vitt tygstycke.

Såhär ser det ut bakom... skönt att få gömma bort. Hyllorna är vanlig stavlimmad bok som ligger ovanpå vitmålade furureglar inuti en liten smyg i garderoben mellan vår badrumsvägg och ett schakt för rör.

4. Ok, det här kan låta lite pretentiöst: Gör en ägodelsrevision minst en gång om året. Ok, jag förstår om alla inte har samma intresse som jag i att rensa och organisera saker (jag är ju trots allt lite mer lik Monica i vänner än jag kanske vill erkänna)... men det här är inte en särskilt dålig idé och behöver inte ta så lång tid om man är beredd att investera en dag om året: gå igenom allt du har hemma. Allt! Varenda skåp, varenda burk/korg och alla skrymslen. Titta på varenda sak du äger och ställ dig följande frågor: 1: På vilket sätt förbättrar den här saken kvaliteten på mitt liv? 2: Om jag inte kan svara på fråga 1: Kommer den här saken någonsin att förbättra kvaliteten på mitt liv? 3: Om svaret är "Ja" på fråga 2: Är det värt den möda det innebär att förvara saken här hos mig tills jag använt den eller är det bättre att den säljs/slängs eller ges bort till någon som har mer glädje av den? Om man då tittar på en extra schampoflaska man ska ha när den man använder just nu är slut är det inte så svårt att motivera att behålla den genom fråga 1, men t.ex. gamla födelsedagskort, bitar av gipsskiva eller en gammal trasig mobiltelefon kan vara svårare. Man kan också ta t.ex. alla köksprylar och lägga i en flyttkartong och de sakerna som ligger kvar efter ett år ger man, utan att kolla på dem, bort till välgörenhet eller säljer på loppis.


Ett sista tips: varje sak du köper eller varje sak du äger ska ha en egen plats. Köp inte en grill och tänk på alla fina stunder du ska ha med den någon gång på sommaren utan tänk var den ska få plats någonstans övriga tio månader om året. Ikea har bra förvaringsmöjligheter för stora och små och många fiffiga lösningar för möbler som är både trevliga, roliga och erbjuder mycket förvaring. Min favoritserie just nu är nog TROFAST (mest för barn) och GRUNDTAL, BJÄRNUM/JÄRPEN, eller ALGOT för vuxna men det finns också mycket att hitta på Blocket eller loppis.

Ok. Jag ska erkänna att vi också har våra "skäms"-högar. Det här är en... men det är saker som inte vi vill ha i de färdigrenoverade rummen men som ska användas i renoveringen av kontoret... men tråkigt är det att titta på ändå, oavsett.

Mer skäms-hög


Och vi har också svårt att få plats med alla våra skor...



Avslutar med en länk jag såg häromdagen och gillade skarpt och som innehåller många bra och oftast helt gratis tips för hur du kan ta saker du har hemma och göra om dem till smarta lösningar: http://shialabeowulf.tumblr.com/post/33670447154/99-life-hacks-to-make-your-life-easier

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar