fredag 26 april 2013

Färdig balkong!

Alltså det där med att vara en framgångsrik bloggare (eeeh, ok typ i alla fall) och försöka leva livet samtidigt funkar inte så bra just nu. Ett tretton timmar långt maraton i övertidsarbete den här veckan har inverkat på min bloggproduktivitet samtidigt som den traffic jam som mina vardagsbestyr kan liknas vid just nu inte heller varit särskilt befriande. Men nu är det helg och jag hann renovera färdigt balkongen förra veckan och har inga skriande renoveringsmåsten just nu så jag klagar inte. Även om jag inte riktigt hunnit njuta av balkongen mer än i söndags så är det så underbart att den är färdig. Eller ok - kanske ska det upp någon sorts belysning på väggen och en hylla eller två, men det får bli ett senare projekt. 


På min förra balkong fanns det snygga möbler men de var inte så värst sköna att sitta och sola eller vila i. Nu var det jag önskade mest på vår balkong en skön solsäng - gärna en som också går att ha som bänk om man är flera som vill sitta. Lösningen blev en Äpplarö från Ikea - med limegrön dyna. De gröna stolarna är köpta på Åhléns för ungefär sex år sedan och bordet köpte jag på Ikea eftersom det bord jag egentligen ville ha från Bauhaus (som man hänger över balkongräcket) ännu inte fanns i lager. Nu kan vi sitta ute och äta när vädret tillåter!

Ganska så trångt men ändå helt ok. Hyllan med växter är en Lerberg från Ikea som jag egentligen ville ha i vitt men som bara fanns i lager i mörkgrått. Den passar bra att ha till alla växter (som Adam var helt övertygad absolut inte skulle få plats på balkongen). Alla krukor på bilden är gamla presenter eller loppis-inköp. De stora krukorna/kärlen på golvet tog jag med mig när jag var med och tömde ett numera rivet hus som min pappas morfar (?) byggde på trettiotalet och de är helt fantastiska att ha växter i.

Lavendeln var ett impulsköp men nu längtar jag så mycket till Provence att jag kände att jag måste ha någonting som påminner mig om detta fantastiska ställe även om jag bara sitter på min egen balkong.

Det här är definitivt Maos nya favvoställe och det känns tryggt att ha satt upp ett kattnät så att Mao inte kan trilla ned från balkongen. Även om hon är en feg katt med dålig motorik och aldrig ens skulle få för sig att hoppa upp på diskbänken så vet man aldrig. Och kolla in golvet - visst är det snyggt?!

1 kommentar: