onsdag 17 april 2013

Balkonggolv

Idag var det v a r m t i Skåne. Sommarvarmt. Efter jobbet åkte jag på en svettig cykelfärd till Flügger för att köpa mer metallfärg till balkongräcket. Sen målade jag räcket en gång till (bara ett lager kvar nu!). Sen drack jag lite te och visste inte riktigt vad jag skulle göra med resten av dagen. Så jag bestämde mig för att det var dags att tjuvstarta med golvbygget. Jag hade ju tänkt måla färdigt räcket först i lugn och ro och inte börja med golvet förrän på lördag men jag blev så hemskt sugen. Jag hann såga 16 av de 21 stolparna (i dimensionen 95x95 mm) jag ska ha för att höja upp golvet. Jag hade först tänkt strunta i att bejaka balkonggolvets befintliga lutning för vattenavrinning när jag snickrade men jag bestämde mig för att ändå göra golvet i våg och då skiljde det nästan exakt fem centimeter mellan de innersta och yttersta stolparnas höjd. Jag hann även såga till golvreglarna (i dimensionerna 45x45 mm respektive 45x75 mm). 

För att det skulle bli lite snyggt och jag skulle få en känsla för slutresultatet så prov-lade jag några golvbrädor ovanpå reglarna... supersnyggt! Längtar verkligen till imorgon eftermiddag så att jag kan fortsätta med golvet!

Regelverk - sexton stolpar (95x95 mm) i höjden 10 cm vid innerväggen och 15 cm vid räcket sitter ihop i par... de åtta stolp-paren hålls ihop med en längsgående 45x45-regel. I varje stolp-par är en 45x75-regel skruvad som går ut mot ytterväggen.

Delar av golvet provisoriskt på plats. I mitten under brädorna ska det bli fem stolpar till med en regel ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar