onsdag 1 maj 2013

Persienner

Idag har min fantastiska mamma varit här och hjälpt mig i många timmar med att fixa med lägenhetens persienner och fönster. I köket fick vi nya persienner i höstas i och med fönsterbytet och i vardagsrummet var persiennerna i gott skick förutom några ändknoppar som behövde bytas men i sovrummet och på mitt rum var persiennerna i ganska dåligt skick och behövde fixas till lite. I min familj har vi en samling med diverse persienntillbehör som ambulerar mellan våra olika hushåll efter behov så vi hade alla tillbehör som behövdes. Vi torkade av persiennerna (som var supersmutsiga), drog igenom nytt snöre och kompletterade lite knoppar och hållare där det behövdes. Som finish putsade jag alla fönster... det blev kalassnyggt! Vissa fönster har inte blivit putsade sedan november 2011 när föregående lägenhetsinnehavare flyttade ut, så det såg rätt så risigt ut. 



För er som är sugna på att köpa reservdelar och renovera persienner eller köpa nya persienner vill jag verkligen rekommendera Persiennbutiken i Bara. Egentligen är det inte så mycket en butik som en man som har en liten persienn-verkstad i sitt garage men han är riktigt duktig på det han gör och säljer billiga tillbehör och kan komma med en hel del bra tips. Annars har de flesta stora bygg-kedjor börjat sälja reservdelar.


Efter att ha googlat och tänkt bjuda på någon bra länk som visar i detalj hur man kan renovera persienner på olika sätt så måste jag tyvärr göra er besvikna och berätta att det inte finns någon sådan bra länk (inte på svenska i alla fall)... jag önskar att jag hade tid, tålamod och dokumentation nog till ett sådant inlägg men det har jag tyvärr inte just nu. Min rekommendation till alla som vill renovera persienner är följande: gör det! Det är betydligt billigare och enklare än att köpa nya persienner... och miljövänligt - det som behövs bytas är ju oftast bara några olika nylon- eller plastdetaljer och inte själva metallen. Det är inte särskilt svårt och väldigt svårt att göra fel... Äh, learning by doing är verkligen applicerbart i det här fallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar