måndag 20 maj 2013

Misslyckad måndag

Det där med vardagsrumsgolv har nog varit den i särklass segaste historien genom hela vår renovering. Först trodde jag ju att jag skulle kunna renovera golvet själv (men nej, det blev inte bra att skura det, småslipa på det och sen olja det) och sen när vi haft kontakt med golvslipare och diverse hantverkare så fick vi till slut bestämma oss för att byta golvet. När vi till sist bestämde oss för vilket golv vi skulle ha (stavparkett i rut-mönster) och hittade en butik som sålde sådant golv i nytillverkning OCH bokade tid med golvläggare OCH tömde vardagsrummet på möbler mitt i natten... ja - då visade det sig (klockan halv åtta i morse när golvläggaren kom och började gå loss med kofoten) att golvet ligger på grus och inte på betong. Grus?! tänker kanske vissa av er nu.. och ja, det gjorde jag också, trots att jag tycker att jag sett det mesta i fastighetsväg så har jag aldrig sett, i en lägenhet på tredje våningen, att man gjutit i lite mindre betong på golvet i vardagsrummet än i de andra rummen för att sedan ljudisolera under parkettgolvet med grus. Grus alltså. Lite taskigt med tanke på att jag renoverat golvet i nästan hela övriga lägenheten och det där varit heltäckningsmatta ovanpå plastmatta eller linoleum som varit limmad direkt på betongplattan.

Vår golvläggare Fredrik, som var väldigt tillmötesgående, sa att han sett grus som underlag förr på Lindängen i Malmö men aldrig på Klostergården, där han lagt många golv. Han förstod att vi inte strulat till det med mening men fick tyvärr lämna bygget innan det knappt ens påbörjats eftersom den parketten vi köpt (som satt på någon sorts nät) inte går att monteras på annat sätt än att limmas (på fast underlag) och vårt golv har lossnat på sina ställen vilket alltså skulle medföra att limningen riskerade att lossna.

Så ikväll fick jag göra en vespatur in till Malmö för att välja ett nytt golv - stavparkett med separata stavar som spikas en och en ned i det gamla golvet. Alternativet var att lägga ett modernt golv ovanpå det gamla eller suga upp all grus och dra upp en slang från en betongbil och gjuta ny platta... det här kändes som det klart bästa alternativet.

Nu ska golvfirman höra av sig med ett nytt datum för golvläggning. Tills dess har vi klämt in våra vardagsrumsmöbler lite varstans och får köra lite häcklöpning på vissa ställen i lägenheten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar