måndag 5 november 2012

Uppdatering: köket

För första gången sedan i somras bröt jag i lördags ihop lite över renoveringen... det ska erkännas att det inte var helt utan påverkan från ondskefull obalans av hormoner i kroppen, men det kändes inte bättre för det.

Linoleumgolvet i köket sitter otroligt hårt. Jag försökte att knacka bort det med stämjärn och hammare och det lossnade till och med sämre än kakel. När jag jobbat i fyra timmar och helt slitit ut kroppen och ändå bara fått bort ca en tredjedel av golvet gav jag upp... dessutom började jag få onda aningar om att golvet kanske innehåller asbest och blev helt plötsligt fruktansvärt paranoid och behövde läsa i flera timmar på wikipedia om lungcancer och andra asbestrelaterade åkommor... sen bestämde jag mig halv ovetenskapligt för att linoleummattor inte brukar innehålla asbest utan att det mer gäller plastmattor.

Efter att ha googlat lite om att ta bort linoleummattor hittade jag en maskin som heter mattstripper, som tydligen är väldigt bra när man ska ta bort hårt sittande limmade mattor. Den ska enligt säkra källor kunna avlägsna upp emot tjugo kvadratmeter per timme. Och det bästa är att man kan hyra en för under hundralappen hos Leja som ligger på cykelavstånd härifrån!

För säkerhets skull frågade jag byggare-Björn (se föregående inlägg) om han trodde att det var en bra idé att hyra en mattstripper för att få bort linoleumgolvet, och det tyckte han... så jag gissar att det blir ett projekt för mig senare i veckan... fast prio ett har nu ändrats till att sätta kakel i köket, annars kan inte elektrikerna sätta upp snygga eluttag under väggskåpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar