måndag 5 november 2012

Badrumsrenovering!

Jag har ganska dåligt självförtroende när det gäller att träffa hantverkare. Jag får oftast känslan av att de inte alls varken gillar eller förstår mig. Kanske gillar de inte någon, de där gubbarna i sextioårsåldern som pratar grov skånska och är allmänt negativt inställda till allt vad projekt heter... eller så gillar de bara inte unga tjejer som försöker att kunna lite om att bygga (utan att för den delen låtsas som experter). Och tro mig, jag har träffat många hantverkare i mina dagar och få är de som entusiastiskt och respektfullt kommit och gjort vad man önskat och sett möjligheterna istället för svårigheterna. 

Jag har varit ganska nervös inför den här dagen. Jag visste att det skulle klampa in några byggkunniga män i vår lägenhet idag i ottan och planera badrumsprojektet och att jag skulle behöva stå till svars för det och ta ansvar för precis allting. Som tur är gick allting så fantastiskt smidigt. Det har verkligen skett ett generationsskifte inom hantverksyrket de senare åren och pigga, unga människor som spelar lite mer på samma planhalva som en själv har börjat dyka upp.

Klockan sju i morse kom Björn som äger firman vi anlitat med sin kollega rörmockaren och de planerade lite rörläggning och rivning. Samtidigt kom den firma som bostadsrättsföreningen har avtal med för att byta golvbrunnarna och mannen som gjorde det hade 25 års erfarenhet av vårt hus, visste var alla rör låg och hur de fungerade och gav de andra killarna väldigt bra tips på hur de kunde lösa alla kniviga problem vi gett dem. Sjukt smidigt och praktiskt.

Usch vad golvbrunnsbytet lät mycket. När jag var utomhus skallrade det till och med lite i tegelfasaden. Jag som brukar ha dåligt samvete för att köra med slagborren kanske borde tänka om lite...

Innan jag började jobbet löste Björn, rörmockaren, två elektriker som också dök upp och jag ganska många teknikaliteter kring renoveringen, men det var inte helt utan lite efterskalv i mitt kontrollbehov som jag tog mig i genom dagen på mitt jobb. Vad skulle firman göra när jag var borta? Hade de verkligen förstått hur vi vill ha allting? Hade jag glömt säga något viktigt om något?

När jag kom hem blev jag så glad och lugn. Golvbrunnarna var bytta, en ny vägg i garderoben var på gång och de gamla dörrarna på väg att byggas om. Allting hade gått jättebra och alla problem som vi diskuterat under morgonen (främst angående rördragning) hade löst sig och alla hade precis koll på läget och på vad som skulle göras.

Dagens bästa var nog ändå elektrikerna som både var superglada och trevliga och dessutom hade känsla för design. De skrattade lite åt mina hemmabyggen när det gällde spis, diskmaskin och tvättmaskin och sa att det var ett under att vi fått maskinerna att funka så bra genom att koppla in dem i vanliga eluttaget men respekterade ändå mig för att jag kopplat in allting säkert. Jag blev riktigt imponerad när en av dem sa att han hade några förslag för elen i lägenheten... och precis vartenda förslag han hade fanns på min lista över önskade elarbeten, och då var listan ändå ca tjugo punkter lång! Vilken människokännare som visste precis vad vi önskade och hur vi tänkt.

Nu har vi beställt att all el i hela lägenheten ska jordas (både jag och elektrikern tyckte att det var synd på ett sätt eftersom vi måste offra våra fantastiskt fina eluttag från sextiotalet då, å andra sidan finns det ganska snygga retrouttag att köpa och det är trevligt med säkerheten som kommer med jordningen). Vi beställde även en ny elcentral med automatsäkringar, en jordfelsbrytare (måste finnas om man har tvättmaskin i våtrum eller klinkergolv, tydligen) och några nya eluttag i garderoben (ett till vår monster-router och ett att ha vid spegeln om man typ vill torka håret eller nåt sånt).

Sammanfattningsvis en helt fantastisk dag! Imorgon kommer Björn vid 8-tiden för att arbeta och ska bygga färdigt väggen och dörrarna in till badrummet.


Ny vägg in till garderoben på gång

Ny golvbrunn och påbörjad rivning av det befintliga badrummet

2 kommentarer: