lördag 17 november 2012

Klinkerdag

Efter en välbehövlig sovmorgon följt av en liten tur till Flügger färg och sen cykeltur hem i kylan hackade jag idag bort det sista av linoleummattan i köket. Jag körde ganska snabbt slut på ett helt nytt skrap-blad från Fein, vilket kostar ca 200 kronor nytt. Jag köpte två stycken blad under gårdagens tur till Bauhaus men det ena tänkte jag ge till Björn oanvänt som tack för att jag fick låna hans multimaskin. När linoleum-mattan till sist var borta, med hjälp av multimaskinen och stämjärn och hammare så skrapade jag bort limrester från betongen med en tapetskrapa och sen målade jag på primer på golvytan. I morse gav jag en att göra-lista till Adam och han och hans bror Axel fixade kvickt det som stod på listan, bland annat bar de ut köksbordet ur köket och flyttade kylen, så det kändes lite lättare och roligare för mig att börja arbeta sen. Jag hann lägga klinker på nästan hela golvet, med undantag för där köksbordet brukar stå (ej med i bild). Det blev lite sent och jag vill inte störa grannarna i onödan nu när vi väsnas hela dagarna i ända på grund av badrumsrenoveringen.

Är väldigt nöjd - allting blev så rakt och snyggt utan större justeringar. Linjerna i köksgolvet följer linjerna på golvet i hallen och det hela ser mycket harmoniskt ut. Det är ganska så slitigt att lägga golv - mycket huksittande och fingrar som ska dra plattor i segt fix. Fixet torkar dessutom ut händerna rejält, smetar sig överallt och är svårt att torka upp. Ser fram emot en ny dag så att jag kan lägga det sista av golvet, sen börjar vårt kök faktiskt att likna ett riktigt kök.

1 kommentar: