onsdag 14 november 2012

Björn har fukt- och ångspärrat hela badrummet med en uppsjö olika material i många lager. Nu är det slätt och fint och imorgon ska han börja kakla. Weeee.

Vårt vardagsrum. Inga förskönande bilder här, inte. Men det är såhär vi rullar just nu och i ca en vecka framåt. Det är ok eftersom jag vet att det snart kommer att vara snyggt och fint igen och att jag inte är ansvarig för att det ser ut som det gör. 
Våra underbara elektriker har arbetat febrilt hela dagen med att jorda all (nästan) el i hela lägenheten och byta elcentral till en med automatsäkringar och jordfelsbrytare. En himla massa jobb - när man jordar måste ju t.ex. alla taklampor skruvas ned och alla trådar dras om. Elektrikerna har också fixat fina eluttag till vår spis, ugn, mikro och diskmaskin i köket och sett till så att allt är säkrat på rätt styrka. Det känns helt fantastiskt och om vi vill laga mat nu kan vi bara trycka igång spisen och börja schteka istället för att som innan koppla in en förlängningssladd i ett eluttag och hoppas att säkringen inte ska gå. Än återstår några eluttag och lampor att fixa, men i övrigt har allt gått galet smidigt. Vi har fått nya eluttag ("Renova" från fd. Eljo, numera Schneider) - inte lika fina som de gamla uttagen men de är helt ok ändå.

Jag har ägnat eftermiddagen åt att först sätta den sista kakelplattan i köket (när jag kom hem från jobbet hade Björn sågat till plattan jättefint så att den passade perfekt runt eluttaget). Efter det lade jag fog runt plattan och sen när elektrikerna drog på elen igen efter elcentralsbytet började jag köra med multimaskinen från Fein jag fått låna av snällaste byggare Björn för att ta bort den envisa linoleum-mattan från köksgolvet. Jag skulle ju egentligen ha hyrt en maskin på Leja i fredags för att ta bort mattan men det blev bara krångligt och tidsplanen sprack så därför testade jag med multimaskinen ikväll istället. Det funkade utmärkt och mattan släppte och det gick snabbt. Tyvärr blev bladet till maskinen utslitet så två små bitar av mattan är kvar, men det tar jag på lördag när jag köpt ett nytt blad. 

Skönt att allting går framåt. Imorgon blir det renoveringspaus på grund av frisörbesök, och lite presentshopping innan restaurangbesök med jobbet. På fredag blir det en tur till Bauhaus och i helgen hoppas jag ha lagt klinker färdigt... ser ut som att planen kan hålla den här gången.

2 kommentarer:

  1. Vilka framsteg! Vi har också Renova. Väldigt snyggt om vi får säga det själva. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Supersnyggt. Synd bara att de inte finns i fler utföranden, t.ex. mer lika de uttagen vi hade innan (runda med tre uttag)... sen ser de väääldigt vita ut också, de hade kunnat vara lite mer gula, men det kommer väl med tiden. Skönt att någon tagit initiativet till säker el i gamla hus och att det samtidigt kan vara snyggt också.

      Radera