tisdag 27 november 2012

Framåt

Igår snickrade jag till golvlister i köket. Jag återanvände de gamla listerna som jag spacklat och målat. Det blir alltid snyggt med lister, en fin finish som bildar harmoni mellan golv och vägg. Lite finish med målarfärg behövs på vissa ställen där jag satt latexfog så är det klart sen. Nästa projekt i köket blir väggar, vilket jag hoppas att jag är klar med till helgen. Jag har också försökt att dra mjuka fogar vid kaklet i köket... tyvärr blev resultatet riktigt dåligt så jag måste göra om hela processen eller tänka om och sätta lister istället...

Jag har även ägnat mig åt ett lite roligare projekt idag - höstat på balkongen. Sedan vi flyttade in har balkongen varit ett enda stort virrvarr av växter som inte fått plats inomhus eller bara fått skräpa utan att någon rått om dem. Jag har tagit bort/slaktat/slängt alla gamla gråtande växter och ställt ned en massa krukor i källarförrådet. Nu är de övervintrande växterna redo för att täckas med fiberduk om/när det blir riktigt kallt. Jag satte även upp ljusslingan med åttio stycken LED-lampor som jag köpte på Gekås i oktober - resultatet blev klart över förväntan och jättefint. Nu blir man ännu gladare när man är i köket och ser ut mot lite ljus. Ljusslingan är ganska strikt dragen på balkongräcket och sen lät jag den slingra lite friare ned till och i den gamla spannen med murgröna. Jag längtar redan till våren och renoveringen av balkongen (som är ett av mina favoritrum i hela lägenheten).

Björns arbete börjar bli färdigt hos oss, och kvar återstår ett par eftermiddagar med lite montering av badrumsinredning. Idag fick vi badkaret på plats samt torktumlare, bänkskiva och vägg mellan tvätt-delen och badkaret. Jag kom på i förrgår att istället för att mecka med att måttbeställa en glasskiva och vänta i flera veckor och köra och köpa fästen kan man använda en (väloljad) skiva i stavlimmad ek. Kan inte bestämma mig för om det ser konstigt ut eller är snyggt, men det går alltid att ändra om vi ångrar oss sen. Imorgon kommer rörläggaren Tobbe och drar rör till dusch, badkar, tvättställ, toalett och tvättmaskin och då kommer vi att kunna BADA och DUSCHA!!! Sen kommer vi att få en fin handdukstork också som värmer upp lite i vårt för tillfället superkyliga badrum.  På torsdag kommer elektrikerna och fixar belysning, eluttag och lysknappar och därefter ska vi bara njuta, njuta och njuta lite till av lägenhetens finaste rum. Det går inte att beskriva med ord hur det känns att snart ha ett färdigt badrum.

Jag vill också passa på att promota att Grand Designs haft nypremiär på Kanal 9. Man kan inte låta bli att bli lite förälskad i Kevin McCloud som bjuder på härlig arkitektur, fantastiska byggtekniska presentationer och banbrytande idéer.

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Det är lättare att förstå bilderna när man just varit på besök. Och jag förstår till 100% lyckan att få (tillbaka) ett badrum. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uschja. Någon dag är det er tur... fast ni har ju både pool och poolhus med dusch. Här har det verkligen varit urjobbigt och saker överallt och stökigt och smutsigt. Men nu när vi börjar se resultat känner vi att det verkligen var värt mödan!

      Radera