fredag 2 november 2012

Etapp 4 och 7

Jag har tillfälligt skippat etapp 3 av köksrenoveringen (höja diskbänk, kakla och måla samt snickra lite på några köksskåp) och istället gått på etapp 4 (golv) och den nyskrivna etapp 7 (belysning). Jag hade ju en liten plan över vad jag skulle hinna innan badrumsfirman kommer hit klockan 7 (!) på måndag, men i nuläget verkar det inte riktigt som den planen håller. För det första kan vi ju inte höja diskbänken förrän vi fått nya rör till kranen och då kan vi ju inte heller kakla och för det andra var min golvläggningsplan kanske lite överambitiös efter omständigheterna. 


Hann bryta strömmen och installera ny belysning idag när solen fortfarande sken och jag kunde se vad jag höll på med - tio halogenlampor ger schysst ljus till omgivningen. När dessa och fläktlampan senare kompletteras med  spotlights under köksskåpen kommer det att bli ännu snyggare! På bilden är även den gamla träimitations-plastmattan borta (lätt som en plätt - den var ju så dåligt limmad att den brukade följa med dammsugaren upp när vi dammsög) och en annan, gråblå, matta har kommit fram underifrån...

Sega åbäke till matta! Om det var något man behärskade på sextiotalet var det nog att limma plastmattor. Plastmattan är "armerad" med någon sorts fiber-snöre, typ hampa eller jute. Det dammar iväg och sätter sig på kläderna och huden så att det kliar överallt och dessutom är det limmat i golvet så att det är lika lätt att rubba som Mount Everest ungefär. När jag tog bort plastmattorna i sovrummet och hallen i somras var de så lätta att ta bort - de satt fasttjärande med någon sorts pappunderlag och inte alls som här... det här tar otroligt lång tid att slita bort bit för bit och det spänner rejält i fingrarna efter några timmar. 



4 kommentarer:

  1. Jag är otroligt nyfiken på allt och väldigt glad att vi ska få komma och hälsa på! Då kan vi kolla på allt ditt arbete och vederbörligen beundra! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det får ni verkligen göra! Det har ju hänt massor, särskilt sedan Sverker var här senast, du har ju ändå fått tjuvkika lite halvvägs. Just idag var inte världens bästa renoveringsdag när jag slogs mot linoleum-mattan i köket, men jag hoppas på bättre resultat nästa vecka istället.

      Radera
  2. Plastmattan som du pratar om är nog inte gjord av plast utan av linoleum som är en blandning av linolja, harts och sågspån eller kork. Man brukade valsa dessa på en jutefilt för att få lite stadga. Linoleumgolv är trevliga tycker jag och de kan hålla i en evighet om man bara tar hand om dem korrekt.
    Linoleum börjar få uppsving igen och idag kommer det massvis av nya golv som bygger på ungefär samma princip. Kanske skulle fundera på att slänga in ett nytt linoleumgolv istället för klinker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan så mycket, Larre! Självklart är det linoleum, det ser jag nu när jag googlat lite. I de andra rummen har det nog varit plastmattor och de har inte alls suttit såhär hårt.

      Idag har varit en riktig skitdag när det kommer till renovering - efter ca fyra timmars arbete, blåsor på händerna, ont i hela kroppen och stickigt damm överallt har jag bara fått bort ca en tredjedel av linoleummattan (med hjälp av stämjärn och hammare dessutom) och nu har jag helt gett upp. Mitt i alltihopa blev jag dessutom lite orolig att mattan innehåller asbest (inte helt otroligt med tanke på husets byggnadsår) - men gäller det bara plastmattor eller även linoleum?

      Jag är lite inne på att hyra en matt-stripper på typ Rentex i Malmö (kostar ca 200 kronor för en dag) men i första hand tänkte jag konsultera Ahlbergs (som kommer hit på måndag) och fråga vad de hade gjort (och kanske om de har en mattstripper jag kan hyra av dem medan de ändå är här och jobbar).

      Jag hade lite planer på att lägga in ny linoleum i köket först, har sett riktigt snygga mattor på bland annat "Arga snickaren", men sen föll valet ändå på klinker (samma som vi har i hallen)... nu har vi redan köpt, fraktat och burit upp ca 400 kg av det som står i köket så vi är inte så sugna på att lämna tillbaka det. Nu när man är efterklok tänker man att det nog hade varit bättre att antingen lägga parkett eller linoleum och låta den gamla mattan sitta.

      Radera