lördag 29 september 2012

Lugna lördag

För någon vecka sedan, när renoveringen kändes så långsam, kändes det inte som om jag hade gjort någonting på flera veckor, vilket var jättetrist. Sen när jag började tänka och tvingade mig själv till lite perspektiv så insåg jag att jag hunnit med att renovera färdigt både vardagsrummet och garderoben på ungefär en månads tid... och flytta + flyttstäda... och beställa badrumsrenovering... och köpa vitvaror. Gästtoaletten blev ju i princip färdig den elfte augusti och därefter krävdes ungefär en veckas kompletterande arbete (laga röret till toaletten, sätta upp hyllor, skrubba golv) till innan den var helt klar (förutom två återstående kakelfogar som skulle må bra av några ml fix till). Därefter gick det fort att renovera vardagsrummet, och även om golvet inte blev särskilt bra så är det ändå ett väldigt fint rum... och färdigt. Och nu är garderoben nästan klar så långt det går. Den kräver nog en eller två dagars insats till, med väggmålning och kanske uppsättning av filt på en liten väggstump som jag struntade i innan.

Det känns bra att tänka tillbaka på det.

Den här helgen blir riktigt slapp. En släng av halsfluss med feber och muskelvärk har gjort att jag retirerat till sängen med en kanna te och säsong 2 av Sex and the City. Vanligtvis har jag svårt för att vara sjuk, vägrar att acceptera mitt öde och slänger hellre i mig några gram paracetamol och kör några varv med skruvdragaren än att vila mig. Den här helgen är det ganska skönt att inte ha större ambitioner än att, förutom att närvara på ett åttaårskalas, undersöka om tvättmaskinen som stod i lägenheten när vi flyttade in fungerar och sen slänga lite skräp. Jag tänker att det här är ett ypperligt tillfälle att mer i detalj fundera på när jag ska börja renovera köket och hur jag ska lägga upp renoveringen samt göra en inköpslista. Jag hade från början tänkt börja renovera nu i helgen, men utan att planeringen egentligen kom med de sedvanliga måste/borde-känslorna. Jag väntar nog lite till. Vi är ju just nu extremt före i tidsplanen (hur många renoverare kan säga det?), som är att köket ska vara färdigt innan jul, så kanske är det här ett ypperligt tillfälle att bara avsluta gamla småprojekt och ta det lite lugnt för en gångs skull.


Om det är något man hinner göra när man är sjuk är det att frenetiskt bläddra efter nyheter på de stora dagstidningarnas nyhetssidor. Jag hittade den här artikeln, som i och för sig kanske inte kom med så mycket nytt, men ändå bekräftar att det vi håller på med här på Vårvädersvägen är ganska så vettigt:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar