onsdag 12 september 2012

De senaste dagarna har varit lite upp och ned. Jag har inte riktigt orkat ta tag i någonting som haft med lägenheten att göra. Det tog bara tvärstopp i måndags när jag, som vanligt, hade gjort en ganska späckad plan för veckan, och sen efter jobbet glad i hågen cyklade mot Elon för en andra titt på vitvaror efter lite diskussion med Adam och undersökning på internet. När jag cyklade därifrån kände jag mig utskälld och tom inombords (!), efter att säljaren inte visat särskilt mycket uppskattning över mitt besök utan snarare varit uppenbart irriterad och sur över att vi valt att strama åt vår budget lite. Det är inte första gången jag känt mig sårad och utskälld efter att ha träffat en säljare - det händer ganska ofta faktiskt. Jag vet inte om det är för att jag inte kan hantera deras direkta stil, att jag är rädd för att ställa dem mot väggen och ställa frågor och de därför kör över mig (och blir sura i efterhand när jag till slut protesterar) eller om det bara är att de faktiskt inte tycker att en ung tjej ska komma in och tro att hon kan köpa en så fin och dyr produkt bara sådär. Jag tror att det är en generationsgrej också och att många äldre gubbförsäljare inte gillar att man huxflux nuförtiden bara kan kolla upp saker på nätet och skapa en konsumentmakt som inte fanns på artonhundratalet när de började sälja tvättmaskiner i sin pappas affär.

Det är såklart inte bara besöket på Elon som sugit ut all min energi. Renoveringen av vardagsrumsgolvet har inte alls blivit så bra som jag tänkt mig. Det funkade sådär att skrubba golvet med fotogen, tvättmedel och varmt vatten. Det blev renare, men det visade sig att golvet nog varit lackat och trots skurandet och lite slipning med slipmaskin har det inte blivit ett tillräckligt bra golv för att egentligen kunna oljas. Det har blivit jättefint på de ställena där lacken var helt bortsliten men på de ställen där lacken är kvar är det ju en helt annan nyans. Min plan är nog att lite senare (kanske i samband med badrumsrenoveringen) hyra in en hantverkare som kan slipa golvet till oss och att vi sen ska olja det igen så att det blir snyggt. Tills vidare så har jag bestämt mig för att fortsätta skrubba resten av golvet och sen olja det... det blir ju bättre än det var innan oavsett.

Efter två dagar med tråkiga tankar och orklöshet tog jag idag fram min killer instinct och tvingade  mig själv att inte sätta igång tv:n när jag kom hem från jobbet utan istället börja jobba direkt. Det var ett bra tvång som ledde till många slutförda projekt, bland annat:

Den lite gistna blombänken i original som följde med lägenheten har fått sig lite frälsning i form av vanlig teakolja. Bakeliten har blivit svart och glänsande igen och eklisterna fått ny lyster.

Golvet oljat och blomsterbänken invigd (det är höst - nu har stearinljusen åkt fram). Elementen och några av fönsterlisterna har fått en andra och sista omgång färg.

Vardagsrummet börjar mer och mer likna ett riktigt vardagsrum med bokhylla och allt. 



1 kommentar:

  1. Det är allt en rätt seg säsong detta. Skulle gärna kika på er lägenhet nu när vardagsrummet börjat ta fin form men Kia får åtminstone göra det snart!

    SvaraRadera