tisdag 25 september 2012


Idag åkte jag på en liten avkopplande tur till Malmö efter jobbet. Skönt att få en liten semester från lägenheten och renoveringen. På schemat stod besök på Malmö Återbyggdepå, loppiset 2 Kronor och till sist Ikea.

Det var mitt första besök på Malmö Återbyggdepå någonsin. Återbyggdepån ligger i en ca 9000 kvm stor industrilokal i ett av Malmös mer skumma kvarter - industrihamnen. Det var blåsigt och lite regnigt och havets mörka vågor slog mot de gamla rostiga kajerna. Jag som på äldre dagar blivit industriromantiker njöt mellan de gamla varvslokalerna i tegel, hangarerna, spannmålssilosarna och lastkranarna.

Inne på själva återbyggdepån fanns allt mellan himmel och jord i byggväg - här hamnar allt som folk runtom i Sysav-området lämnar in till sina återvinningscentraler - toalock, dörrar, gipsskivor och kakel. På lagerhyllorna fanns väldigt många element (radiatorer), handfat, fönster och dörrar. Tyvärr hade de inga sextiotalskök inne för tillfället och enligt personalen har det varit torka inte bara i världsekonomin på senare tid utan även i byggåtervinningsbranschen (på grund av få renoveringar på grund av seg bostadsmarknad). De tipsade om att söka på blocket istället.




Handfatskollektionen



På 2 kronor hittade jag ett fint teakbord som jag inte orkade släpa hem idag. Är det kvar om några veckor kanske jag köper det, jag har ju sålt lite gamla möbler genom 2 kronor och fått lite pengar som jag lika gärna skulle kunna byta in mot ett fint köksbord för att hämta ut.

Ikea bjöd tyvärr mest på besvikelse. Garderobsinredningen jag åkt för att köpa var delvis slut, och framför allt de grundläggande konsoler som behövs för att sätta upp lådor, stänger, krokar och hyllor var slut på lagret. Tråkigt. Det får bli en kompletteringstur snart.

1 kommentar:

  1. Vilket ställe! Trevligt att gamla handfat kommer till användning igen.

    SvaraRadera