tisdag 25 september 2012

En sextiotalsodyssé

Det var först när jag läste till tekniklärare som jag började intressera mig för svensk industrihistoria och hur natur hänger ihop med produktion (ekonomi) och samhälle. I samma veva blev jag bekant med den sorgligaste med vackraste dokumentären jag någonsin sett: Glömda platser. Har man tur lyckas man upptäcka när SVT visar den i repris, men det var ett tag sedan det hände nu.

Mannen som porträtteras i dokumentären heter Jan Jörnmark och är docent och upptäckte en dag att folk i allmänhet inte ville läsa "tråkiga" läroböcker om ekonomihistoria och globalisering utan att han kunde sprida sitt budskap till en bredare skara genom fotografier. Sedan dess har han åkt världen runt och fotograferat gamla bortglömda platser - allt från gamla nöjesparker i Småland till kinesiska fabriker.

Han har inte minst fotograferat miljonprogrammens uppgång och fall... allt från betongfabrikerna till själva områdena. Klicka på länkarna nedan så får du se fantastiska bilder från fantastiska hus... som tyvärr ingen vill eller kan bo i längre. Tydligen har vissa av områdena numera jämnats med marken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar