tisdag 18 september 2012

Äntligen vitvaror!

Inte visste jag att vitvaruköp var så ansträngande att det borde karakteriseras som ett heltidsarbete, men nu har vi i alla fall köpt alla vitvaror vi behöver till lägenheten! I lördags var Adam och jag på Elgiganten och tittade på de saker jag spanat in på nätet innan, liknande de vi hade bestämt oss för att köpa på Elon. Vi mätte, funderade och tänkte flera gånger om - särskilt jag som känner mig ytterst ansvarig för projektet vill ju inte riskera att vi får hem en inbyggnadsugn som inte passar i köksskåpet eller en diskmaskin som inte går att koppla in på avloppsnätet. Vi valde att spara in på några vitvaror vi inte kommer att använda så mycket, t.ex. torktumlare och sen satsa lite mer på en stor kyl/frys och en energieffektiv och lite lyxigare diskmaskin. Vi fick bra hjälp och blev väl bemötta i butiken (men då spenderade vi också en summa motsvarande tre månadslöner för mig, inklusive Adams köp av två speldatorer till sitt LAN-projekt, så det blev ingen dålig säljstatistik för utvalda säljare den dagen). Inga sura miner och pengaklirr i öronen, utan säljare som faktiskt förstod vad vi ville ha och lämnade oss lagom mycket i fred med våra beslut. Vi fick också lite mängdrabatt, såklart, vilket kändes extra bra.

På torsdag eftermiddag kommer vitvarorna (åååh så spännande, jag känner mig precis som ett barn på julafton!) och de som levererar tar även med sig några av våra gamla vitvaror. Det här är ett enormt steg framåt i mitt försök att få lägenheten att kännas beboelig och vänlig mot vardagslivet. Vi börjar med att installera kyl/frys, diskmaskin (lite provisoriskt) och mikrovågsugnen. Torktumlare, den gamla tvättmaskinen som stod i lägenheten när vi flyttade hit, induktionshäll och ugn får vänta lite till. Nu ska bara det lätt avstannade projektet med garderoben avslutas (till viss del - det som kan göras innan badrummet renoveras) innan jag sätter igång och fixar köket på riktigt.

2 kommentarer:

  1. Mycket imponerande dådkraft. Hade vi hälften skulle vi redan renoverat klart.

    SvaraRadera
  2. Tack. Fast ni duger precis som ni är och har många andra bra kvaliteter. :)

    Min dådkraft ligger nog mycket i att veta att livet blir enklare för varje grej som händer i renoveringen. Ert hus fungerar ju redan bra att bo i. När vår lägenhet börjar fungera bra (garderob, tvättmaskin, fint badrum, färdigrenoverat kök) kommer jag nog också att gå ned på lite lägre varv.

    SvaraRadera