söndag 23 september 2012

Det har verkligen varit en superbra helg som bjudit på en perfekt blandning av avkoppling och arbete. Igår spacklade jag garderoben två gånger och sen fyllde jag bilen med en massa skräp från de senaste veckornas renoveringsprojekt. Den framtida garderoben har nu fått filt på väggarna och blivit så otroligt ljus, slät och fin. Torktiden för filten är drygt ett dygn så jag får vänta med att måla väggarna (och även taket) tills imorgon.


Samtidigt börjar tankarna komma kring att garderoben nog är färdig redan nästa vecka! Hoppsan... Det är ju helt galet, men också väldigt fantastiskt. Det har gått fort, nästan så fort att jag inte alls var beredd på det, men å andra sidan har vi ju bara gjort en light-renovering i ett ganska litet utrymme, och måste ju kompletteringsrenovera sen när badrummet är klart, och främst få till lite golvläggning och kanske lite mer förvaring på väggarna som uppstått då.

Hursomhelst gillar jag att se framåt lite i renoveringen, om inte annat för att få några veckor på mig att fundera, planera och skissa på olika lösningar. Nästa rum på tur är köket, vilket kommer att stå för den största utmaningen i renoveringsväg av alla rum i lägenheten. Fem köksskåp ska byggas om, alla skåpen och luckorna ska målas, taket ska målas, det ska sättas ny kakel, ny tapet, läggas klinkergolv på hela ytan, dras el, kopplas in ugn, induktionshäll och mikrovågsugn, höjas bänkskivor, och sen ska allting få en finish med lister, stänger, vägghängt diskställ, hyllor osv osv.

Det känns jätteroligt just nu och idag har jag känt mig tillräckligt klartänkt för att göra en lista över saker som måste köpas in till renoveringen och kollat storleken på skåp och funderat på vad elektrikern ska göra vid sitt besök. I veckan ska jag ta en tur förbi Malmö återbyggdepå och se vad de har i sextiotalsköksväg.

För första gången i den här renoveringen har jag sökt på bloggar och fotoalbum på nätet efter lite inspiration för sextiotalskök. Det fanns tyvärr inte så mycket, men jag hittade den här bloggen, med fina bilder på sextiotalskök. http://andersforskar.blogspot.se/2010/01/tre-kok.html

Själv är jag lite inne på att mixtra lite med överskåpens köksluckor och försöka att göra dem till vitrinluckor med belysning inne i skåpen. Jag har inte riktigt tänkt färdigt kring det än, men ska ge det några funderingar till. Jag vill att köket blir så ljust och mysigt som möjligt och samtidigt som det känns modernt och vardagsvänligt inte tappar alltför mycket av originalkänslan.

2 kommentarer:

  1. Filt = väv? Det där citrongula köket som länkades var kul. Vi har ju också ett kök att göra men har pratat mer om sekelskiftes. Blir kanske av 2014-2015 någon gång. ;)

    SvaraRadera
  2. Den kallas för "renoveringsduk" (http://www.youtube.com/watch?v=GSMNBNR6r74) men innehåller tydligen inte glasfiber. Den känns filtaktig och är som en massa sammanlimmande fiber. Väldigt bra material att jobba med, enkelt att sätta upp, skrynklar inte så lätt och lätt att korrigera om det blivit fel. Det enda trixiga är väl om väggen inte är riktigt slät sedan innan, att vika runt hörn eller andra ojämnheter. Sen suger den extremt mycket färg så man sparar lite pix på att grundmåla med en lågkvalitativ takfärg från typ Bauhaus budgetsortiment först och sen använda fin-färgen.

    Köken är jättesnygga, särskilt det gula! Jag blir helt lyrisk! Fast Adam har sagt: undvik rosa, gult och orange när du inreder. Hmm... Vi ska ju ha olivgröna väggar, vitt kakel (antagligen) och brun klinker, så citrongula luckor vore inte helt fel. Vi får fundera lite till och se om vi väljer det eller ett annat lite roligt alternativ, eller väljer tråkigt vitt.

    Jag tycker att en bra regel är: antingen hypermodernt eller tidsenligt efter husets byggår (+/- tio år). I ert hus hade nog ett sekelskiftskök med modern touch passat bäst. Det finns några riktigt snygga varianter nuförtiden. Fast jag tycker att ert kök är fint som det är - lite målning, nya handtag och nytt kakel så hade det blivit kalas!

    SvaraRadera