lördag 8 september 2012

Lördagsexkursion i vitvarudjungeln

Vitvarorna i lägenheten visade sig att vara lite sämre än vi räknat med när vi köpte lägenheten. Ugnsluckan är lös, diskmaskinen pumpar inte ut vatten, det finns två tvättmaskiner men ingen av dem är inkopplade, vi har ett torkskåp à la random hyrstuga i Sälen 1986 och kylskåpet och frysen börjar bokstavligt talat sjunga på sina sista vitvaruverser.

Nu när flytten från Norbergsgatan är klar och övriga renoveringar är inne i ett lugnt skede har jag äntligen fått lite tid att ägna åt planering av vitvaruinköp. Framförallt en diskmaskin hade förgyllt tillvaron för både Adam och mig. Det vi "behöver" (alltså, allting är ju relativt, när man har så många socionomer i vänskapskretsen som jag har så använder man inte så gärna det där b-ordet tillsammans med ord för världsliga lyxkonsumtionsting såsom en diskmaskin, när man egentligen lika gärna kan diska för hand och vet att alla Sveriges fattiga familjer tvingas göra det) i vitvaruväg är: en induktionsspishäll, skåpsinbyggd ugn, helintegrerad diskmaskin (alltså en sån man kan bygga en fin trälucka på där fram), torktumlare, helst många kubuikmeter kyl/frys och en stor mikrovågsugn (vi har en liten nu som stod i min gamla lägenhet när jag flyttade in, men våra vanliga flata tallrikar är för stora för mikrovågsugnen, vilket vållat en del problem). Helst ska allt vara energisnålt, tillverkat av svenska företag och inte kosta motsvarande ett mindre u-lands bnp för ett helt år... och vara av bra kvalitet, och vara funktionellt, och snyggt... och ha minst fem års garanti... alltså inte alls lätt, med andra ord.

Jag har fått tips från många håll att Elon är den bästa butiken för vitvaruinköp. Efter lite rekognosering och prisjämförelser på nätet verkar det stämma (de levererar dessutom hem och installerar grejorna till ett bra pris). Jag var på en Elon-butik i Lund idag och fick träffa en mycket optimistisk försäljare som såklart tyckte att vi skulle ha det dyraste i hela butiken... å andra sidan trodde jag att vitvaror var dyrare än de var (och gillar att räkna högt) vilket gjorde vår angivna budget ganska stor i förhållande till vad den egentligen hade behövt vara.

Jag har ägnat eftermiddagen åt att kika på Elons hemsida och kolla på alternativa produkter än de de visade mig i butiken. Jag funderar på att beställa redan nästa vecka. Nu återstår bara den krångliga frågan om man ska beställa allt på en gång (och kanske få mängdrabatt) eller om man ska beställa de saker nu som går att installera direkt och sen vänta med de som ändå inte kan monteras förrän köket och badrummet renoverats färdigt (spishäll och torktumlare)... hmm...

2 kommentarer:

  1. ...man kanske kan beställa allt samtidigt med olika leveranstider, ni har väl planerat in köksrenoveringen tidigt nästa år? Har ni plats i källarförrådet kan man kanske lagra några prylar där om de står säkert, om de vill leverera allt nu. Några kubuikmeter blir det förstås ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Köksrenoveringen är planerad till oktober-december någon gång, så fort vardagsrummet (som nästan är helt klart) och sen garderoben är klara.

      Jag tänker mest på garantier och att om det visar sig att sakerna inte funkar sen när man väl installerar dem efter någon månad. Men det är nog enklast att ta allt på en gång.

      Radera