torsdag 4 oktober 2012

Snart helg.

Med ganska jämna mellanrum får jag lite småpanik över att bo i en -inte så fin- lägenhet... jag försöker att tänka på Lunds Kommunala Fastighetsbolags gråa miljonprogram med överdådiga underhållsbehov som kräver en drygt nittioprocentig insats till banken för att stillas, lite för nära blanco-lån för att det ska kännas bekvämt för inblandade parter, och jag försöker att tänka på alla som tvingas bo i likadana sextiotalsbetonglådor som vi, fast utan de där fina, nyspolade stammarna, engagerade vaktmästarna och nya diskmaskinerna. De där som inte regleras under bostadsrättslagen utan under hyreslagen och inte har andra möjligheter än att bo i en -inte så fin- lägenhet med en hyresvärd som inte bryr sig utan bara höjer hyran för utökningen av sin egen plånboksvolyms skull... (i Lund gäller det inte minst kommunen självt, även om man skulle kunna tro och tycka att den skulle kunna föregå med liiite gott exempel, i alla fall). Då inser man snabbt att man inte borde gnälla över sin egen boendesituation.

Nåja, ibland tar snobberierna över och för mig som verkligen uppskattar ordning och reda och ett fint hem (fint är inte samma som att det måste inte vara överdådigt, superstylat, nytt eller ens modernt) känns det ibland fortfarande lite tråkigt att ha lämnat min gamla lägenhet för en lägenhet som för tillfället inte bjuder på riktigt samma feel good-möjligheter.

Jag är ju inte den som bara ger upp och gnäller utan att göra något: Jag gick en liten lägenhetsrond ikväll och skrev en lista på saker som ska göras i helgen för att jag och lägenheten ska bli lite bättre kompisar. Badrummet kan jag leva med så länge, och gästrummet och köket också (de rum som inte blivit renoverade än, alltså). Det som stör mig mest är fortfarande den avstannade garderobsrenoveringen och att alla saker som var i garderoben innan fortfarande är utspridda precis överallt i lägenheten - kläder och tvätt i gästrummet... och flyttkartonger... ännu fler flyttkartonger i vardagsrummet, taklampor överallt, kläder i blåa plastsäckar i sovrummet... och så vitvaror mitt på köksgolvet (ugn och spis).

Jag tänker att om jag målar garderoben två gånger i helgen så att den blir helt klar, slänger lite gammalt byggmaterial som står i den och sen fixar och trixar med lite förvaring som jag redan har (trådbackar, den gamla garderoben som stod i lägenheten när vi flyttade in och en gammal röd byrå) så kanske vi kan lägga in det mesta lite provisoriskt i garderoben igen så att vi slipper allt stök, kan stänga dörren in till garderoben och låtsas att övriga rum är en ok lägenhet. Torkskåpet som stod i lägenheten när vi flyttade in visade sig, precis som det mesta andra, inte fungera det heller, så kanske hinner vi med att ta bort det också. 

Det känns väldigt bra att det snart är helg, i alla fall, och att jag känner mig tillräckligt frisk och energisk igen för att kunna ta lite nya tag i lägenheten, även om det just nu kanske blir mer av städ- och organiseringskaraktär och inte så mycket framåtsyftande renovering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar