söndag 14 oktober 2012

Kök etapp 1

Jag började renovera köket igår vid lunch-tid. Jag började med att skrubba delar av taket med målartvätt (pjuh) på inrådan av killen på Flügger färg som sa att fettfläckarna annars lätt kryper igenom takfärgen. Jag målade taket en gång och fläckarna blev mindre synliga, men min bedömning är att taket behöver två strykningar färg till innan alla fläckar är borta. Efter takmålningen bestämde jag mig för att ta bort den gamla målade tapeten på östra väggen av köket. Tapeten var slät och det hade gått att spackla på de småhål som fanns och sen måla direkt på den, men det känns mer ordentligt att göra såhär. Jag hann även måla elementet (som var väldigt gulaktigt, skavt och smutsigt) och väggen bakom elementet så att det ser jättefräscht och vitt ut.
Tapeten satt väldigt hårt, ovanpå någon sorts limfärg som var målad direkt på betongen, så jag testade att plasta in väggen med tapetborttagningsmedel under, och det funkade helt ok. Det var fortfarande kämpigt att få bort tapeten, men gick till slut.

Nu är det dags för mer renovering. Idag ska jag måla taket två gånger, måla elementet och elementväggen en sista gång och sen sätta väv på östra väggen. Eftersom väven behöver ett dygn för att torka får jag vänta tills imorgon med att måla, men det går ju å andra sidan på tio minuter så det är inte ett särskilt betungande arbete. Än så länge är jag mycket nöjd med helgens arbete, som varit lagom betungande, och jag är mycket nöjd med resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar