lördag 20 oktober 2012

Händelserik helg


Jag är egentligen lite för trött för att blogga ikväll. Det har hänt otroligt mycket på lite mer än ett dygn och hade det funnits VM i arbetsmoral hade jag lätt vunnit guldmedalj. Igår efter en intensiv dag på jobbet (eller intensiv vecka... hallå, fredag, liksom, efter ännu en vecka i barngrupp, man är ju så trött att man checkar ut mentalt redan tidig eftermiddag och sen knappt klarar av att  cykla hem från jobbet vid fyra och än mindre lyckas hålla sig vaken ända tills prime-time-tv börjar klockan åtta...) så gjorde mina föräldrar en jätteinsats och lämnade sin bil till mig på mitt jobb så att jag direkt kunde köra och hämta min kompis Patrice som jag inte träffat sedan sommaren 2010 typ. Vi körde i rusningstrafiken till Ikea och jag lyckades få tag i garderobskonsolerna Algot som äntligen kommit in i lager igen efter att ha varit slut i alldeles för många veckor. Ikea fick in ca 900 konsoler på torsdagsmorgonen och på fredag kväll var alla utom fyra stycken slutsålda!

Det blev även inköp av en tuuuuung bänkskiva i stavlimmad oljad ek till kökets andra etapp av renovering, spotlights och taklampor till köket och lite smågrejor (som alltid när man är på Ikea). Patrice och jag hann dessutom fika lite och prata ikapp de senaste årens brist på umgänge med varandra.

Efter Ikeabesöket åkte vi till Bauhaus och Patrice hjälpte mig att packa på ca 280 kg klinkergolv (samma som vi har i hallen) och kanske 100 kg kakel (liknande klinkern på golvet fast i mindre format) på en vagn och sen lasta in det i bilen som blev väldigt baktung... Jag var heeelt slut när jag kom hem och orkade inte ens bära upp alla saker från bilen.



I torsdags målade jag färdigt köksväggen

Idag har jag fått gjort så otroligt mycket i lägenheten. Jag har avslutat etapp ett av köksrenoveringen och dessutom satt upp lite hyllor, en klocka och några tavlor i köket... (Hyllorna är Ikeas Järpen och Bjärnum konsoler, de fantastiska uggletavlorna i teak och keramik har jag fått av min mamma och de är någon sorts "äkta" konstnärsdesign från sjuttiotalet, krukan på köksbordet (som jag ska byta till en likadan fast olivgrön, som jag har i källarförrådet) är av märket "Kult", krukorna på hyllorna är faktiskt från Citygross, bordet är från loppis och stolarna Ikeas "Börje".

Väldigt nöjd, särskilt när solen skiner in från fönstret. Om någon tycker att det här är likt mitt gamla kök så är det för att färgen, tavlorna, klockan och hyllorna är likadana eller i samma stuk... jag älskade mitt gamla kök så mycket så jag tänkte att jag lika gärna kunde göra samma sak en gång till då... med den skillnaden att nu har vi köksbord och mer plats.


Eftersom jag fick tag i alla konsoler igår som varit otroligt efterlängtade så kunde jag idag börja med att sätta upp garderobssystemet i vår walk-in closet. Äntligen!!!!

Har haft ett snickarbälte liggande i mina gömmor jättelänge, hittade det i någon hög med gratisgrejor en gång, men har aldrig riktigt tagit mig tillfälle att använda det. Det är inte ett sånt där riktigt snickarbälte som man får av Arga snickaren när man är en riktigt bra snickare, men det duger ändå. :) Idag passade det perfekt när jag skulle klättra på en hög stol och mäta och borra upp skenorna i garderoben.
Skenorna uppe. Det var ganska svårt att få det exakt, jag missförstod vad Ikea menade när de skrev att man kunde köpa en "monteringsskena" till inredningen... så nu fick jag borra på "frihand" (med vattenpass och tumstock såklart). Lite Villa Villekulla blev det, men inte så att det stör. Jag hade missbedömt utrymmet skenorna behövde i sidled så på den kortaste väggen får jag nu ha 40 + 60 cm mellan skenorna och inte 60 + 60 som jag först planerat... vilket även innebär att jag måste köra till Ikea och komplettera lite med smalare hyllplan.



Härligt att se att även teknologin när det gäller skruvar går framåt. De här monteringsskruvarna köpte jag på Bauhaus i onsdags och de är riktigt underbara att arbeta med - torx-huvud (bits ingår och allt) och dessutom är de magnetiska så de funkar så smidigt tillsammans med skruvdragaren.



Oj. Vad mycket kläder vi hade..? Jag hade ritat lite väl ambitiöst och allting jag planerat gick inte in... och vi hade mycket mer kläder än jag trodde. Hmmm... jag ska komplettera längst till vänster i bild och sen får vi se hur vi löser resten av klädproblematiken... kanske får vi lösa tvättkorgs-upphängningen på något annat sätt... eller köpa en lägenhet med ännu större garderob!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar