torsdag 25 oktober 2012

Andra etappen nästan klar! :O

Det har varit en galen dag idag. Klockan 14.55 när jag kom hem från jobbet gick jag direkt till källarförrådet och hämtade skåpet som stod där när vi flyttade in. Sen hämtade jag även en skåpslucka och därefter var intensivrenoveringen igång. Utan rast eller mat jobbade jag i drygt 5,5 timmar. Adam har haft besök av sin bror Axel och vi skulle bjuda på gratäng med eftersom jag kopplat ur vår gamla spis/ugn fick det ändras till panpizza som vi värmde i mikron. Fast det blev inga ledsna miner för det. :)

Jag är så sjukt nöjd med dagens arbete, särskilt höjningen av bänkskivan som ser riktigt proffsig ut. Lite målarfärg på reglarna så kommer det inte ens att synas att det inte är en del av originalinredningen. Som ni märker behövs det lite mer belysning i köket. Jag har köpt spotlights som jag ska sätta upp så fort elektrikern varit här. Tyvärr har bilderna blivit mörka de med, trots att jag haft alla lampor tända i köket.


Kakel nedknackat, gammal bänkskiva borta (den var varken limmad eller fastskruvad, den låg löst ovanpå skåpen!), spisen urkopplad från det läskiga uttaget. Nu kör vi!

45x70-reglar på plats. Mellan de två långa reglarna sitter 50 cm långa tvärreglar som jag satte där det passade med skåpen. För att borra fast reglarna använde jag några gamla självborrande trallskruv med torx-huvud jag fått över från när jag byggde balkonggolv i våras i min gamla lägenhet, och de var väldigt smidiga att arbeta med.

Bänkskiva på plats med hjälp av Adam och Axel. Noggrann mätning inför sågning.

Induktionshällen lite provisoriskt på plats. Den ska få lite isoleringslist och skruvas fast underifrån, men den funkar att använda. Skåpet som jag burit upp från källaren är lite mystiskt - mycket mindre än de andra skåpen. Jag undrar om det stått i garderoben och inte i köket eller varit en del av ett skrivbord eller nåt. Jag får skissa på en lösning på hur jag kan fylla i mellanrummen som uppstått runtom skåpet.

Premiärkokning - provade att koka upp vatten i en kastrull. Förutom att spisen låter lite skumt (fast det är väl så induktionshällar låter?) så fungerar den alldeles utmärkt. Jag är lite osäker på om jag kopplat in den rätt och längtar verkligen tills elektrikern kommer om drygt en vecka.

Jag hade aldrig kunnat genomföra dagens renovering om jag inte planerat allting så noggrant som jag faktiskt gjort. Allt material fanns hemma och det var bara att bygga, dessutom hade jag gjort en noggrann plan för hur jag skulle utföra dagens arbete. Imorgon ska jag avsluta andra etappen av köksrenoveringen helt genom att koppla in vår nya ugn och sätta in den i skåpet där den ska vara, sen ska jag nog ha en lite lugn fredagkväll innan jag raskt hoppar vidare till etapp 3 av köksrenoveringen (!). Jag hade inte alls förväntat mig att hinna så här mycket innan helgen, men det känns så väldigt bra och nu är jag grymt mycket före min tidsplan.

1 kommentar: