söndag 28 oktober 2012

Knyta ihop säcken- samt feelgood-helg

Jag har verkligen varit seg som kola efter torsdagens monster-renovering och börjar först nu återhämta mig både fysiskt och mentalt. I fredags hade jag bestämt mig för att ordna fram en fungerande ugn till vår lilla familj (för att vi inte ska lida alltför mycket av köksrenoveringen och fastna i Billys panpizza-stadiet resten av året) vilket jag även gjorde. Jag kapade av några hyllplan i vårt blivande ugnsköksskåp med en sticksåg och satte in ugnen samt gjorde hål för elkabeln. Sen monterade jag på en stickpropp på kabeln och satte in den i eluttaget som ursprungligen varit ämnat till frysskåpet under (nu har vi ju kyl/fryskombination och behöver inte det uttaget till frys längre). Ugnen blev inte särskilt proffsigt utan ytterst provisoriskt installerad och jag måste ta ut den igen, göra hål i bakstycket av skåpet och bygga en ny hylla till vår nya mikrovågsugn (eftersom den var en halv centimeter för hög för nuvarande hyllplan!). Däremot har vi testkört ugnen och gjort lite skink- och ananasgratäng (à la 80-talet) i den och det blev utmärkt!

Provisorisk ugnsinstallation
Igår försökte jag hitta tusen anledningar till att inte börja renovera och kände mig verkligen helt slut och seg bortom kola-stadiet. Jag tog en långfrukost, drack en hel kanna med te, skrev en fjorton punkter lång att göra-lista och sen mjukstartade jag genom att göra lite roliga och lätta saker: jag borrade upp tavlor i vardagsrummet och borrade även upp min gitarr, satte upp en gammal spegel i garderoben och i sovrummet satte jag upp en otroligt fin turkos klädhängare i metall och porslin som jag köpte på Indiska förra veckan. Gårdagen utvecklade sig till en röjar-dag efter att lite panik infunnit sig hos mig - på måndag kommer två av Adams kusiner hit från Skellefteå och ska bo här i nästan en vecka och spela datorspel, gå på bio och fira höstlov, och även om de är två tonårskillar med gissningsvis ganska få preferenser när det gäller boende och inredning så känns det ändå surt att tvinga dem att gå i sidled och kryssa mellan en massa skit som står precis överallt i lägenheten. Och på måndag nästa vecka kommer det en massa hantverkare hit och börjar renovera vårt badrum - innan dess måste vi bli av med en massa saker - de måste ju ha plats att jobba på... och jag har för mycket stolthet för att jag ska låta proffsen  se vilken misär vi levt i när vi renoverat. Så igår blev alltså en riktig röjar-dag. Jag städade garderoben, bar ner en massa saker till källarförrådet, slängde en omgång emballage från alla våra vitvaror, satte upp tavlor som legat och skräpat och bäst av allt: klädstången som vi haft i sovrummet med alla mina kläder på monterades ned och nu är sovrummet så fint och fritt från en massa skräp. Det var en fröjd att vakna i morse och slippa mötas av en hög med gamla garderobshyllplan och en loppis-hög.


Min nya klädhängare i sovrummet

Jag har prickat av åtta punkter på att göra-listan jag skrev under gårdagen. Jag hoppas ha hunnit med fyra viktiga punkter innan hantverkarna som ska fixa badrummet kommer hit: lägga golv i köket, höja diskbänken (just nu saknar jag några rördelar), kakla och måla det sista lilla på väggarna. Om jag bara hinner det så kommer köket att se ganska fräscht och fint ut och inte alls kaotiskt.. sen kan man ta målningen av skåp och lite ombyggnad sen lite då och då.

Idag kommer min mamma hit och inspekterar lägenheten och kollar på allt spännande som har hänt sedan hon var här senast. Hon har haft ett väldigt besvärligt virus länge nu som gjort att hon fått ta det lugnt och inte fått komma hit och renovera (för mig)... och inte orkat heller. Vi ska förhoppningsvis få undan resten av bråten här (saker som ska till tippen, till loppis och returneras till föräldrarnas hem), sen kommer här faktiskt att bli riktigt fint och vara nästan ett färdigt hem.

För första gången idag fick jag en riktig feelgood-känsla när det gäller vår lägenhet. Jag satt och drack te vid vårt fina köksbord mellan den nyrenoverade väggen och vår nya bänkskiva, solen sken och en formidabel utsikt uppenbarade sig nu när lite höstlöv fallit till marken. Hemtrevnaden här är inte alls långt borta längre. :)


Utsikt från vårt köksbord. Man ser faktiskt landet härifrån (skånsk åker och himmel) och träden nere vid Källbybadet och Höje å bjuder på en fantastisk färgprakt.

1 kommentar: