onsdag 27 mars 2013

Garderoben nästan klar!

Yes, yes, yes! Idag blev det nästan tio timmar renovering i garderoben. Energin var på topp och allting gick som smort. Först målade jag den sista biten av väggen som inte blivit målad innan. Sen röjde jag och dammsög golvet noga och sen blev det dags för att lägga golv. Jag började med att lägga ut PE-underlag (för fuktspärr - inte för att det lär behövas på tredje våningen i ett flerfamiljshus, men ändå - samt lite ljudisolering och dämpning) och sen lade jag golvet ovanpå. Eftersom det här "bara" är en garderob funderade jag först på att lägga laminatgolv men det ÄR snyggare med parkettgolv. Bauhaus hade en tunn trestavs ekparkett för 159 kr/kvm och den gick riktigt smidigt att lägga - enkel att såga i och enkel att klicka i. Extra bra var det att parketten inte byggde så mycket på höjden att jag var tvungen att hyvla den nylackerade badrumsdörren i nederkant. Tre timmar tog golvläggningen, allt som allt...


Läggning

Färdigt!

Färdigt!

Att såga och spika golvlisterna tog faktiskt längre tid än att lägga golvet. Med lite latexfog blev det ok men det var väl kanske inte det snyggaste jobbet jag gjort hittills i lägenheten, och jag hade köpt lite för lite list så jag fick skarva lite fult. Å andra sidan är det en garderob där listerna ändå täcks av kläder, så det är inte hela världen. Eftersom elektrikerna som var här innan jul hade dragit kablarna och eluttagen lite för lågt mot vad golvet och listerna byggde uppåt fick jag dra om all el en gång till.

Jag har också hunnit med att sätta upp puffen jag köpte på Ikea i söndags och min gamla kristallkrona. Det blev så lyxigt! Kvar återstår nu att snickra reglar och hyllplan till gattet som finns vid puffen till vänster i bild och en bänkskiva vid fönstret. Sen ska det upp några fiffiga vägghängda tvättställningar jag köpte på Ikea i söndags, några draperier och kanske en tavla eller två. 
Är så sjukt nöjd med garderoben och hur snabbt och enkelt det gick till slut att renovera den. Mycket var gjort sedan tidigare så det hjälpte lite. Min deadline för att få färdigt garderoben var nu till påsk och det stämde ju ganska bra. Ett tag kändes det lite panikartat men sen löste det sig. Jag jobbar nog med garderoben en vecka till och får riktigt färdigt, sen hoppas jag på tillräckligt bra väder för att påbörja balkongrenoveringen. Nu tror jag att bloggen får ta lite påsklov några dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar