söndag 17 mars 2013

Balkong-drömmar

Skiss

Jag längtar så vansinnigt mycket efter våren nu. Mitt mest visionära och största drömprojekt i hela vår renovering är att få fixa fint på balkongen... vår lilla, knappt fem kvadratmeter, stora balkong som nu ser rätt trist ut med trist golv och alldeles för högt räcke. Idag kunde jag inte hålla mig längre utan jag började kolla på balkongmöbler och inredning och sen när jag skulle småskissa på ett upphöjt balkonggolv kunde jag inte sluta, så nu finns det inköpslista på allt material och en utförlig ritning. Som tur är gjorde jag ett nästan identiskt projekt för ett år sedan i min gamla lägenhet så jag har lite pejl på hur man gör... fast då skulle inte golvet vara lika avancerat upphöjt som nu.

Mars 2012 på Norbergsgatan.
Sommar på Norbergsgatan

Nu måste jag bara bli färdig med garderoben först... och den där hemska snöstormen som SMHI utlovat för tisdag-onsdag nästa vecka måste vara död och begraven för länge sen. Jaja, jag gillar att vara ett steg före i renoveringen hela tiden så att jag får lite betänketid innan jag börjar med ett nytt projekt.

Beskrivning av balkongprojektet: Vår balkong har en dörr som går utåt och som lämnar väldigt lite utrymme för ett golv. Därför kommer jag att lägga vårt nya golv rakt på det befintliga golvet (någon sorts gummimatta) och så får jag fästa plankorna i lister från ovansidan. Till vänster när man går ut, där dörren inte är i vägen kommer det att bli ett ca tre kvadratmeter stort och 25 cm högt (måste testa med en pall eller liknande om det är lagom höjd) golv av oljad ytterpanel (ja, sån man sätter på fasaden på trähus - men brädorna har en oslagbart vacker dimension om man vill komma bort från tryckimpregnerings-träsket). Sen under golvet kommer det att finnas ett hemligt gömfack (precis ett sånt som Björne hade i sitt trägolv på Björnes magasin). På den upphöjda delen av balkongen kommer vi att ha en solsäng som även kan användas som soffa, och sen efter Adams önskemål ett matbord man hänger på balkongräcket samt två klappstolar så att vi kan äta middag i kvällssolen. På den andra delen av balkongen kommer vi att ha en hög hylla med en massa kryddväxter. Och sen blir det kuddar, ljusstakar och lite annat lull-lull och ett kattnät till Mao. Mao kommer att vilja vara ute på balkongen hela dagarna så fort det blir varmt och nu kommer hon kunna ligga på balkongbordet och kolla ut över nejderna utan att vi behöver oroa oss för att hon ramlar ned (inte för att jag tror att hon gjort det ändå - hon är en så feg katt så hon hade aldrig vågat hoppa från balkongen ändå). Längtar, längtar, längtar. Jaja, än så länge blir det här en bra motivation för att jobba mycket med garderobsrenoveringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar