lördag 5 januari 2013

Up n' running


Bloggen, bygget och livet har haft lite välbehövlig paus men nu är vi hemma igen från vår lilla "undanflykt" till Stockholm och har återvänt till Lund och Klostergården. Förutom lite nyårsvandalism i området och att vår bostadsrättsförening organiserat en julgransåtervinningsplats nedanför vår balkong så verkar tiden ha stått ganska stilla på Klostergården.

Det första som slog mig när jag kom innanför dörren till vår lägenhet var faktiskt "wow, vad fint här är!". Hemmablindheten hade nog stillat sig lite när vi var iväg och lägenheten kändes fin och fräsch, särskilt hallen med sitt välkomnande i form av fantastiska klinkergolv och sina ljusa väggar. Jag är ganska strikt uppfostrad av min ömma moder Anita att man alltid ska storstäda och piffa lägenheten innan man åker iväg, för det känns så jäkla bra att komma hem sen, och ingenting kändes mer sant än det när jag kröp ned i min egen säng med rena lakan igår kväll med utsikt över vår välstädade och organiserade lägenhet. Jag gillar att allting har sin plats här, att "mina" saker är så fina och att Mao precis som vanligt försöker att komma med i Guinness rekordbok i kategorin "Den katt på jorden som lyckats spinna längst sammanhängande tid" (fast det var lite ovant att återigen ha en katt som trampar runt på en när man försöker ägna sig åt storslagen sovmorgon). 

Den här helgen ska jag leka med alla mina julklappar, varav många är ganska inrednings- och renoveringsrelaterade: en fin kandelaber till badrummet (byggare Björns inredningsförslag), en etikettmaskin (labelmaker) som får mig att känna mig lite föööör mycket som Monica i "Vänner" för att det ska vara bekvämt men jag ändå älskar att skriva etiketter med (se bild nedan), fina nya tekoppar, några kompletteringsverktyg till verktygslådan (fil, rasp, stämjärn), en fin kastrull som funkar till vår induktionshäll, en inredningstidning med lite inspiration till framtida inredningssessioner (det blir ju en stor sen när all renovering är klar och lägenheten är grundinredd).



Julklapps-ljusstake. Kommer att bli väldigt majestätisk och passa så bra in i vårt fina badrum. Nu saknas bara lite komplettering till det handduksskåp som står halvfärdigt i gästrummet  för att badrummet ska vara helt färdiginrett.


Etikettmaskin = Mycket glad och nöjd Jenny.

Har försökt i ungefär tio år att få barn på den här odugliga orkidén som bara surat och tjurat sig igenom livet på såväl studentrum som funkislägenhet. Nåja, tydligen gillar den sitt nya liv på Klostergården för plötsligt har den fått både skott och blomknoppar.

Min mammas orkidétips: orkidéer ska stå ganska ljust, men inte så ljust att de blir brända av solen en hel dag under sommaren (själv har hon sina orkidéer vid gigantiska fönster mot norr och där trivs de utmärkt). Man behöver inte bry sig om alla tips om genomskinliga krukor som ska ge rötterna ljus, eftersom orkidéerna klarar sig bra ändå. Vattna en "sup" i veckan med vanligt kranvatten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar