lördag 5 januari 2013

Inredningstrender 2013 ;)

Jag tycker själv att jag är ganska duktig på att känna av såväl små som stora trender inom olika kategorier. Jag vet inte om det beror på hybris och övertro till min egen coolhet men jag tror att mitt kontaktnät av ganska hipstriga medieprofiler på uppgång (visserligen ett avtagande kontaktnät på grund av ökande ålder och minskat engagemang inom avant garde-klubbscenen) och breda medieanvändning skärpt överblicken... sen vill jag tillägga att jag aldrig brytt mig om trender särskilt mycket (vilket gör att det här inlägget bör tolkas som ett lite halvironiskt försök att retas med alla trendsetters), sällan varit en sån där som fallit för grupptryck eller oreflekterat gjort något för att "alla andra" gör det. Sen kan det tilläggas att det ju aldrig är människorna som följer trenderna som skapar dem, utan de som faktiskt går sin egen väg (samtidigt som det självklart hjälper att vara inflytelserik över sin egen trend-bransch och t.ex. få skriva om det i någon avdankad tidning).

Efter att ha läst den torra tidningen "Hemma hos HSB", som vi får gratis hem i brevlådan några gånger per år, och sen fått en inredningstidning i julklapp av svärmor började Adam och jag diskutera inredningstrender och att vi egentligen är fruktansvärt spot-on i vår egen inredningsstil och renovering men också att vi inte bryr oss om det utan istället fokuserar på vilka vi är, hur vårt liv är och hur vi vill ha det (vilket iofs innebär att vi är ÄNNU mer mitt i trenden).

Men, för att ändå få låtsas som redaktör för random inredningstidning tänkte jag härmed skriva ett litet eget inlägg i inredningsdebatten för 2013:

"2013 är året då vi älskar att visa upp att vi bor och lever här och nu i vår egen lilla medvetna omedvetenhet och att vi inte behöver ursäkta oss över en befintlig men lagom modest mängd obäddade sängar och högar med smutstvätt på golvet. Att det finns mer i livet än att med påklistrat leende ta emot de där gästerna man kände sig tvungen att bjuda trots att man egentligen inte gillade dem från första början utan istället spontanbjuda över grannarna på gamla ostbågar från skafferiet och Die Hard III på hemmabiosystemet. Om vi förut fick en överdos av vältrande i rostfritt stål, vitt vitt vitt, pre-finanskris-topplånade vindsvåningar med egen badtunna är nu året då vi inte egentligen gör så mycket väsen av oss mer än att bara finnas till. Vi njuter av vår begagnade soffa som passar alldeles utmärkt till vårt nya Netflix-beroende och dricker te i superdesignkoppar som visserligen kostade en halv förmögenhet men är viktiga för att de känns bra och inte för att de är statusmarkörer i porslinsformat. Vårt viktigaste inredningsval 2013 är ändå att vi skiter i allt vad trender heter och gör vår egen trend - trenden om vårt vardagsliv som inte behöver be om ursäkt för sig själv. 2013 är lite som inredningsstilens svar på Burger King-sloganen 'Have it your way'... eller jeansföretagens 'Just add you'"


Inredningsstilen: "Vårt till synes perfekta liv ackompanjeras av ett totalt livlöst kök som visar att vi köper mer takeaway och anlitar  mer städhjälp än vad vi hinner att baka sockerkaka med barnen på söndagarna"
Definitivt på väg bort...

.
Inredningsstilen: "Här är vi och såhär lever vi. Kanske har vi inte alltid bäddat sängen när ni kommer, men vi har i alla fall hunnit läsa tidningen idag...super-inne just nu.

2 kommentarer:

  1. Vi är med andra ord supertrendiga här hemma på Grimstaborg! ;-)

    SvaraRadera
  2. Jajemen! Fast man måste trivas på riktigt också... ni (eller i alla fall din fru) har uttryckt önskemål om att renovera badrum, övervåning och kök först... så ni är bara halvtrendiga då, med andra ord. Sen när ni väl renoverat färdigt är vi säkert tillbaka på "rostfritt stål och vitt"-stadiet i trenden eller "Spansk hacienda" eller något liknande och då är ni kanske helt ute igen. :)

    SvaraRadera